Pit-stopy wracają do Formuły E

Nadchodzące E-Prix Dżuddy rozpocznie nowy rozdział w historii Formuły E. Po raz pierwszy samochody elektrycznych mistrzostw świata będą ładowane w trakcie wyścigu.

Po bardzo długich przygotowaniach, seria wprowadzi zjazdy do boksów na uzupełnienie energii. Wszystkie zespoły będą korzystały z identycznych ładowarek o mocy 600 kW, które podczas 34-sekundowego pit-stopu doładują akumulator energią 3,85 kWh.

Ładowanie z tak dużą mocą stanowi duży krok naprzód w rozwoju tej technologii. Dla porównania, wykorzystywany jako samochód bezpieczeństwa Porsche Taycan Turbo GT może ładować się z mocą do 320 kW.

System Pit Boost zadebiutuje podczas nadchodzącego wyścigu w Dżuddzie i zostanie wykorzystany w jednym z dwóch wyścigów weekendu. Każdy kierowca będzie musiał skorzystać z doładowania, jednak zespoły będą miały do dyspozycji tylko jedną ładowarkę, co uniemożliwia stosowanie strategii podwójnych pit-stopów. Wprowadza to dodatkową warstwę strategii i potencjalnie wpłynie na przebieg rywalizacji.

Zasady korzystania z Pit Boost

W Dżuddzie kierowcy będą mogli skorzystać z Pit Boost w momencie, gdy ich poziom naładowania akumulatora (SoC) będzie wynosił od 40% do 60%. Czas postoju musi wynosić co najmniej 34 sekundy, z czego 30 sekund przeznaczone jest na ładowanie.

Przy pit-stopie będzie mogło pracować trzech członków zespołu: dwóch mechaników do obsługi ładowarki oraz lizakowy. Wszystkie pit-stopy będą monitorowane przez FIA, a ewentualne naruszenia procedur zostaną zgłoszone sędziom wyścigu.

W przypadku awarii ładowarki dostępne będą dwie zapasowe jednostki w garażu FIA, jednak ich użycie wymaga zgody dyrektora wyścigu.

Transfer technologii do motoryzacji seryjnej

Wprowadzenie systemu Pit Boost to nie tylko nowość dla sportu motorowego, ale także zwiastun technologii, które mogą pojawić się w samochodach drogowych. Bolidy Formuły E korzystają z systemu ładowania CCS (Combined Charging System), który umożliwia zarówno ładowanie prądem zmiennym, jak i szybkie ładowanie prądem stałym. Co więcej, gniazda i wtyczki stosowane w elektrycznych bolidach są zbliżone do tych używanych w samochodach drogowych, co pokazuje praktyczne przełożenie sportowych innowacji na codzienną motoryzację.

Możliwe prace serwisowe podczas pit-stopu

Formuła E charakteryzuje się niezwykle zaciętą rywalizacją, co często prowadzi do kontaktów między bolidami i drobnych uszkodzeń. W przypadku konieczności wymiany elementów, np. przedniego skrzydła, prace naprawcze mogą rozpocząć się dopiero po zakończeniu procesu ładowania i odłączeniu ładowarki. Dodatkowo, jeżeli kierowca otrzymał karę czasową (5 lub 10 sekund), musi ją odbyć przed podłączeniem ładowarki.

Nowa strategia wyścigowa

Wprowadzenie Pit Boost zmienia oblicze strategii wyścigowych. Dotychczas kierowcy musieli zarządzać poziomem energii przez cały dystans, teraz pojawi się możliwość jej doładowania, co wpłynie na dynamikę rywalizacji. Pit-stopy powracają do Formuły E po raz pierwszy od czasów pierwszej generacji bolidów, kiedy to wymieniano całe samochody ze względu na ograniczoną pojemność akumulatorów.

Chcesz czytać więcej artykułów z cyklu Zrozumieć wyścigi? Postaw nam kawę!

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze