Lewis Hamilton i Charles Leclerc zostali zdyskwalifikowani z wyników wyścigu o Grand Prix Stanów Zjednoczonych Formuły 1 w 2023 roku za naruszenie przepisów dotyczących grubości deski w podłodze bolidów.
Mercedes, który przygotował ulepszoną podłogę, pokazał bardzo dobre tempo w Austin, a Hamilton podczas ostatniego okrążenia na torze Circuit of The Americas zbliżył się do zwycięzcy Maxa Verstappena na tylko 2,25 sekundy.
Leclerc z kolei jako jeden z nielicznych pojechał na jeden pit-stop i po starcie z pole position, pod koniec rywalizacji został wyprzedzony przez kilku rywali, w wyniku czego spadł w klasyfikacji na szóste miejsce.
Po wyścigu FIA przeprowadziła losowe kontrole desek pod samochodami Hamiltona, Leclerca, Verstappena i trzeciego na mecie Lando Norrisa. Okazało się, że grubość tychże desek w podłogach reprezentantów Mercedesa i Ferrari okazała się niezgodna z przyjętymi przepisami, w związku z czym Hamilton i Leclerc zostali zdyskwalifikowani z wyników wyścigu Formuły 1 w Austin.
„W trakcie przesłuchania zespoły potwierdziły, że pomiar dokonany przez zespół techniczny FIA był prawidłowy i stwierdziły, że duże zużycie podkładki było prawdopodobnie wynikiem unikalnego połączenia wyboistego toru i harmonogramu sprintu, który minimalizował czas na przygotowanie i sprawdzenie samochodu przed wyścigiem”
– czytamy w komunikacie FIA.
„Sędziowie zauważyli, że odpowiedzialność spoczywa na uczestniku, aby upewnić się, że samochód jest zawsze zgodny z przepisami podczas całego wydarzenia. W tym konkretnym przypadku tylna podkładka w obszarze określonym w raporcie Delegata Technicznego znajdowała się poza normami... co obejmuje tolerancję zużycia. Dlatego nałożono standardową karę za naruszenie przepisów technicznych”
.
Bolidy obu kierowców były niezgodne z Artykułem 3.5.9 e) Regulaminu Technicznego Formuły 1 z 2023 roku. Brzmi on następująco: „Grubość deski wraz z montażem mierzona prostopadle do dolnej powierzchni musi wynosić 10 mm [plus lub minus] 0,2 mm i musi być jednolita, gdy jest nowa. Minimalna grubość 9 mm zostanie przyjęta z powodu zużycia, a zgodność z przepisami zostanie sprawdzona na obrzeżach wyznaczonych otworów”
.
Jak zaznaczyli sędziowie, ta niezgodność wynika z połączenia formatu wyścigu sprintem z wyboistą nawierzchnią toru Circuit of The Americas, mimo że zakręty 12 i 14-16 były przebudowane.
W czasie weekendu sprinterskiego reguły parku zamkniętego zaczynają obowiązywać już po jedynym piątkowym treningu. Zespoły mogą co prawda zmienić ustawienia samochodów, ale to wiąże się z koniecznością startu z alei serwisowej, na co zdecydowali się zarówno zespoły Haas, jak i Aston Martin.
W wyniku dyskwalifikacji Norris został awansowany na drugie, a Carlos Sainz Jr na trzecie miejsce. Sergio Perez przesunął się na czwartą lokatę, a w czołowej dziesiątce znaleźli się także George Russell, Pierre Gasly, Lance Stroll, Yuki Tsunoda, Alex Albon i Logan Sargeant.
Dla Sargeanta to pierwsze punkty w swojej karierze w Formule 1, stając się pierwszym Amerykaninem od Michaela Andrettiego w Grand Prix Włoch w 1993 roku, który punktował.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.