Aktualny mistrz świata Formuły 1 Lewis Hamilton odniósł swoje piąte tegoroczne zwycięstwo. Brytyjczyk najlepiej odnalazł się w deszczowych warunkach, które odmieniły losy Grand Prix Rosji na kilka okrążeń do mety. Obok kierowcy Mercedesa-AMG stanęli startujący z końca stawki Max Verstappen oraz Carlos Sainz Jr.
Po pierwszej wygranej w kwalifikacjach, z pole position wystartował Lando Norris. Kierowca McLarena ruszył poprawnie, lecz wykorzystując cień aerodynamiczny na długim dojeździe do drugiego zakrętu, wyprzedził go Sainz. Trzecią lokatę utrzymał George Russell, a na czwarte miejsce wyszedł Lance Stroll. Hamilton został przyblokowany przez Norrisa i spadł na szóste miejsce, za Daniela Ricciardo.
Sainz i Norris szybko zaczęli odjeżdżać od Russella, który skutecznie utrzymywał za sobą innych kierowców z silnikami Mercedesa-AMG. Po starcie z końca stawki, do przodu powoli przesuwał się natomiast Max Verstappen. Holender zyskał trzy pozycje na pierwszym okrążeniu, a na początku 14. okrążenia znajdował się już w pierwszej dziesiątce.
Wynikało to po części z tego, że do boksów zjechali już Stroll i Russell. Aston Martin obsłużył swojego kierowcę szybciej, dzięki czemu Kanadyjczyk przesunął się przed Brytyjczyka. Chwilę wcześniej nastąpiła zmiana na prowadzeniu – Sainz zaczął mieć problemy z pośrednimi oponami i został wyprzedzony przez Norrisa w 13. zakręcie, a już na kolejnym kółku pojawił się w boksach.
LAP 13/53
— Formula 1 (@F1) September 26, 2021
Clinical move from Norris who retakes the lead he lost on the opening lap
📻 "Got him" the Briton says over the radio#RussianGP #F1 pic.twitter.com/B0J6zTZcOc
Mając przed sobą pusty tor, Norris narzucił szybkie tempo i korzystał na tym, że po pit-stopach na drugie miejsce wyszedł jego zespołowy kolega Ricciardo, który zaczął wstrzymywać jadącego za nim Hamiltona. Spośród tej trójki jako pierwszy na 22. okrążeniu zjechał Ricciardo. Długa zmiana opon oznaczała, że wrócił on na tor za Russellem. Hamilton zatrzymał się na 26. kółku – podobnie jak Verstappen, a Norris pozostawał na torze do 28. okrążenia.
Na 30. okrążeniu Hamilton wyprzedził Sainza w drugim zakręcie i nawiązał bezpośredni pojedynek z Norrisem. Gdy cała stawka odbyła już obowiązkowy zjazd do boksów, ta dwójka znalazła się na prowadzeniu. Norris miał dwusekundową przewagę nad Hamiltonem, z kolei Sainz stracił do nich już 19 sekund.
Taka sytuacja utrzymywała się aż do 47. okrążenia, kiedy to nad tor nadciągnęły opady deszczu. Norris popełnił błąd na śliskiej nawierzchni i wypadł z toru, lecz Hamilton nie potrafił tego wykorzystać. Mający opony w dużo gorszym stanie Sainz stracił natomiast trzecią lokatę na rzecz Sergio Péreza. Poza tor wypadali także Lance Stroll i George Russell – ten ostatni jako pierwszy zjechał po opony przejściowe na 47. okrążeniu.
Hamilton został wezwany do zjazdu do boksów na 48. kółku. Norris zdecydował się pozostać przy oponach na suchą nawierzchnię, co miało swoje konsekwencje, gdy deszcz zaczął nasilać się w samej końcówce rywalizacji. Na dwa okrążenia do mety kierowca McLarena wyjechał na pobocze i obrócił się, a Hamilton przejechał obok, wychodząc na prowadzenie.
LAP 51/53
— Formula 1 (@F1) September 26, 2021
Norris has stayed out on slicks but he's struggling for grip and losing time and then spins off
Hamilton (on inters) has passed him and leads the race#RussianGP #F1 pic.twitter.com/DHuyzkD9B6
Norris w końcu dojechał do boksów na koniec okrążenia, lecz spadł do tego czasu na siódme miejsce. Hamilton od tego momentu niezagrożony zmierzał po swoje setne zwycięstwo w Formule 1, przyjeżdżając na metę prawie minutę przed Maxem Verstappenem, który zmienił opony na 48. okrążeniu. W tym samym czasie mechaników odwiedził Sainz, ratując w ten sposób podium.
Ricciardo awansował w końcówce na czwartą pozycję, finiszując przed Bottasem i Alonso, który również długo zwlekał ze swoim zjazdem do boksów. Za Norrisem uplasowali się Kimi Räikkönen, Sergio Pérez i Russell.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 53 okr. | |||
2 | 33 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | + 53,271 | |||
3 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | + 1:02,475 | |||
4 | 3 | Daniel Ricciardo | McLaren F1 Team | + 1:05,607 | |||
5 | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 1:07,533 | |||
6 | 14 | Fernando Alonso | Alpine F1 Team | + 1:21,321 | |||
7 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | + 1:27,224 | |||
8 | 7 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing Orlen | + 1:28,955 | |||
9 | 11 | Sergio Pérez | Red Bull Racing Honda | + 1:30,076 | |||
10 | 63 | George Russell | Williams Racing | + 1:40,551 | |||
11 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Cognizant F1 Team | + 1:56,198 | |||
12 | 5 | Sebastian Vettel | Aston Martin Cognizant F1 Team | + 1 okr. | |||
13 | 10 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | + 1 okr. | |||
14 | 31 | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | + 1 okr. | |||
15 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | + 1 okr. | |||
16 | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Orlen | + 1 okr. | |||
17 | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | + 1 okr. | |||
18 | 9 | Nikita Mazepin | + 2 okr. | ||||
19 | 6 | Nicholas Latifi | Williams Racing | + 6 okr. | |||
NSK | 47 | Mick Schumacher |