Max Verstappen po starcie z szóstego pola odniósł pewne zwycięstwo w wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Belgii. Red Bull wywalczył dublet dzięki drugiemu miejscu Sergio Péreza, a na najniższym stopniu podium stanął Charles Leclerc.
Pogoda przed rozpoczęciem wyścigu była sucha, choć w okolicy znajdował się deszcz. Było zimno – temperatura powietrza wynosiła tylko 18°C, a asfaltu – 28°C. Jeśli chodzi o dobór opon, czołowa czwórka, w tym ruszający z pole position Leclerc, a także mający szóste pole startowe Verstappen z powodu kary za skrzynię biegów, mieli miękkie opony. Piąty Oscar Piastri i siódmy Lando Norris z McLarena postawili na pośrednią mieszankę, podobnie jak pozostali zawodnicy zamykający czołową dziesiątkę. Z alei serwisowej ruszał Nico Hülkenberg po zmianie jednostki napędowej i skrzyni biegów.
Po zgaśnięciu czerwonych świateł Leclerc dobrze zareagował i przewodził stawce w La Source. Pérez napędził się jednak na prostej Kemmel i błyskawicznie pokonał Monakijczyka, stając się nowym liderem. Za ich plecami w pierwszym zakręcie Oscar Piastri doznał uszkodzenia bolidu po potyczce z Lewisem Hamiltonem i Carlosem Sainzem Jr. Zarówno kierowca Ferrari, jak i Piastri, doznali uszkodzeń bolidów, w wyniku którego reprezentant McLarena spadł na koniec stawki. Sainza bardzo szybko wyprzedził Verstappen, który był już czwarty.
LAP 1/44
— Formula 1 (@F1) July 30, 2023
Leclerc's lead doesn't last long as Perez blasts past the Ferrari driver up the Kemmel straight #BelgianGP #F1 pic.twitter.com/6jGhSz1OJN
Piastriemu nie udało się dojechać do alei serwisowej i zaparkował swojego McLarena między Les Combes a Malmedy, blisko posterunku sędziowskiego. Z tego względu dyrekcja wyścigu nie decydowała się na neutralizację, a sytuacja została ogarnięta lokalnymi żółtymi flagami.
LAP 2/44
— Formula 1 (@F1) July 30, 2023
Agony for Piastri who picked up damage at the start getting squeezed at Turn 1
The Aussie quickly dropped down the field and has been forced to retire ❌#BelgianGP #F1 pic.twitter.com/pZtXCklA7n
Pérez odjechał od Leclerca na dwie sekundy, a Verstappen dojechał do trzeciego Hamiltona i zaczął wywierać presję na swojego niegdyś głównego rywala. Kierowca Mercedesa korzystał jednak na DRS-ie Leclerca i był w stanie utrzymać trzecią pozycję. W górę stawki wspinał się za to Alex Albon, który po starcie z 15. pola przebił się na ósme miejsce, wyprzedzając m. in. Lando Norrisa i George’a Russella. Jednocześnie Fernando Alonso, który nie mógł zaliczyć sprintu do udanych, wyprzedził Sainza i przesunął się na piątą lokatę.
Sainz, który nadal jechał z uszkodzeniami, chwilę później miał za sobą cały sznur innych kierowców. Bez większych problemów pokonywali go Yuki Tsunoda czy wspomniany wcześniej Albon. Ferrari jednak nadal nie ściągało Hiszpana, który miał wyraźne problemy z tempem.
Na szóstym okrążeniu Verstappen z użyciem DRS-u wyprzedził Hamiltona na prostej Kemmel i był już trzeci, tracąc nieco ponad sekundę do Leclerca i uzyskując po drodze najszybsze okrążenie wyścigu. Trzy kółka później Holender uporał się także z kierowcą Ferrari i przed sobą z przewagą trzech sekund miał zespołowego kolegę, Péreza.
Z tyłu stawki pierwsi kierowcy zjechali na zmianę opon. Większość z nich pozbyła się miękkiego ogumienia na rzecz pośredniej mieszanki – wyjątkiem był Norris, który także miał problemy z tempem i otrzymał twardy komplet. Wkrótce w boksach znalazł się także Sainz, który po pit stopie spadł praktycznie na koniec stawki, tracąc mnóstwo pozycji.
👀 Sainz has damage from the contact with Piastri at the start #BelgianGP #F1 pic.twitter.com/wLS2qmE62N
— Formula 1 (@F1) July 30, 2023
Jako pierwszy z czołowej piątki po opony zjechał Alonso, który pośrednie ogumienie zamienił na twardą mieszankę na 11. okrążeniu. Na wyjeździe został wyprzedzony przez Hülkenberga, który startował z alei serwisowej na pośredniej mieszance. Na następnym kółku Hiszpan odzyskał swoją ósmą lokatę. Tuż za ich plecami Tsunoda wyprzedził Albona w walce o 10. miejsce, które przy obecnym stanie rzeczy mogło być szóstą lokatą.
Hamilton, który był czwarty, zjechał do alei serwisowej na 13. kółku i stał się pierwszym kierowcą z czołówki, który pozbył się miękkich opon na rzecz pośredniego ogumienia. Udało mu się wyjechać przed Strollem i Russellem, choć musiał się bronić się przed Kanadyjczykiem na prostej Kemmel. Ostatecznie udało mu się utrzymać Astona Martina za sobą.
Na następnym okrążeniu również pośrednie otrzymali Pérez oraz Leclerc, dzięki czemu tymczasowym liderem wyścigu został Verstappen. Ze względu na możliwe opady deszczu Red Bull zastanawiał się nad sensem pit stopu w tym momencie, jednak Holender finalnie został ściągnięty i także otrzymał pośrednią mieszankę, powracając na tor za Pérezem ze stratą 2,2 sekundy. W tym momencie jedynie Stroll (P5), Russell (P6) oraz Gasly (P9) nie zjeżdżali do boksów, przy czym Gasly jako jedyny jechał na komplecie miękkich opon.
Podczas gdy na miękkich oponach Verstappen specjalnie nie zbliżał się do Péreza, tak po przejściu na pośrednie ogumienie Holender niemal natychmiast zredukował stratę. Na 17. okrążeniu w pewnym stylu wyprzedził zespołowego kolegę i został nowym liderem wyścigu.
LAP 17/44
— Formula 1 (@F1) July 30, 2023
Verstappen wastes no time and gets past his team mate to take the lead! #BelgianGP #F1 pic.twitter.com/M9oT6PtAQc
W tym samym czasie Alonso powrócił na swoje piąte miejsce po wyprzedzeniu Russella i Strolla, a i sam Russell był w stanie wyprzedzić Kanadyjczyka, zyskując względem niego pozycję na torze.
Deszcz się jednak nieuchronnie zbliżał, a radary nie wskazywały na to, aby miała to być mżawka. Pierwsze krople odnotowano na 18. okrążeniu a siła opadów miała rosnąć. Czasy okrążeń spadły o 5 sekund, jako że kierowcy starali się ostrożnie oceniać warunki. Co ciekawe, Stroll zjechał na 21. kółku po… miękkie opony, podczas gdy Verstappen zgłaszał spore opady przez swoje radio. Holender omal nie stracił panowania nad swoim bolidem na podjeździe do Raidillon i ściął wierzchołek zakrętu, lecz utrzymał się na torze.
Opady były dość spore jedynie na prostej startowej, podczas gdy reszta toru pozostawała relatywnie sucha i już 3-4 okrążenia później tempo wróciło. W międzyczasie z wyścigu wycofał się Sainz, który pozostawał na końcu stawki i nie był w stanie jechać szybciej ze swoimi uszkodzeniami.
Wkrótce większość kierowców z drugiej połowy stawki decydowała się na ponowny zjazd do boksów. W przeciwieństwie do innych, Hülkenberg otrzymał miękkie opony i był w stanie wyprzedzić Daniela Ricciardo w łatwy sposób, a także uzyskać najlepsze okrążenie wyścigu, jadąc na 15. miejscu.
Na 27. okrążeniu po raz drugi w boksach zameldował się Hamilton, który także przeszedł na miękkie opony, podobnie jak Leclerc, który zjechał na następnym kółku w odpowiedzi na ruch Mercedesa. Dwa okrążenia później ogumienie zmienili także Pérez i Alonso z identyczną strategią. Na koniec Verstappen także mógł odbyć swój darmowy postój i – co pewnie ważniejsze dla niego – odzyskać najlepsze okrążenie w wyścigu i potencjalnie dodatkowy punkt z tym związany. Po wyjeździe z boksu dwukrotny mistrz świata miał ponad 9 sekund przewagi nad zespołowym kolegą.
Jako trzeci jechał Leclerc, czwarty był Hamilton, a piąty Alonso miał 23 sek. straty do Brytyjczyka, a tuż za swoimi plecami miał Russella. Czołową dziesiątkę zamykali Norris, Stroll oraz Ocon. Na jedenaste miejsce awansował Gasly, który wyprzedził Albona w Stavelot. Kierowca Williamsa próbował odpowiedzieć na następnym kółku na prostej Kemmel, lecz Gasly zachował swoją lokatę. Po tej akcji Albon zjechał na trzeci pit stop po miękkie opony.
Podczas gdy Verstappen odzyskał najlepszy czas okrążenia, nadal jechał tempem o kilka dziesiątych lepszym od Péreza, nad którym powiększył przewagę już do ponad 15 sekund. Pozycje w czołówce niespecjalnie ulegały zmianie, ale walka trwała o pojedyncze punkty. Na 38. okrążeniu Ocon napędził się na prostej Kemmel i w Les Combes po zewnętrznej wyprzedził Tsunodę, awansując na dziewiąte miejsce. Z kolei Zhou Guanyu wyprzedził Ricciardo i przeskoczył na 15. lokatę.
Strategia trzech pit stopów się nie opłaciła, ale pozwoliła na odważne manewry wyprzedzania. Jednym z nich był po zewnętrznej Blanchimomt na Kevinie Magnussenie, który zakończył się powodzeniem.
Na trzy okrążenia przed końcem Mercedes ściągnął Hamiltona na trzeci pit stop, podczas którego otrzymał pośrednie opony, w celu próby odebrania najlepszego czasu okrążenia. Ta sztuka udała się Brytyjczykowi.
Verstappen kontrolował tempo do samego końca i wygrał z przewagą 22,5 sekundy. Drugie miejsce zajął Pérez, dając Red Bullowi dublet, a na najniższym stopniu podium stanął Leclerc po starcie z pole position. Hamilton przeciął linię mety jako czwarty, piąty był Alonso, szósta lokata przypadła Russellowi, a punktowaną dziesiątkę zamknęli Norris, Ocon, Stroll i Tsunoda.
Teraz kierowcy i zespoły Formuły 1 udadzą się na zasłużone wakacje. Do akcji powrócą na domowy wyścig Verstappena - Grand Prix Holandii – które odbędzie się 27 sierpnia.
Wyniki Grand Prix Belgii 2023:
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 44 okr. | |||
2 | 11 | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | + 22,305 | |||
3 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | + 32,259 | |||
4 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 49,671 | |||
5 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | + 56,184 | |||
6 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 1:03,101 | |||
7 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | + 1:13,719 | |||
8 | 31 | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | + 1:14,719 | |||
9 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | + 1:19,340 | |||
10 | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | + 1:20,221 | |||
11 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | + 1:23,084 | |||
12 | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team KICK | + 1:25,191 | |||
13 | 24 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo F1 Team KICK | + 1:35,441 | |||
14 | 23 | Alexander Albon | Williams Racing | + 1:36,184 | |||
15 | 20 | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | + 1:41,754 | |||
16 | 3 | Daniel Ricciardo | Scuderia AlphaTauri | + 1:43,071 | |||
17 | 2 | Logan Sargeant | Williams Racing | + 1:44,476 | |||
18 | 27 | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | + 1:50,450 | |||
NSK | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | ||||
NSK | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.