Aktualny mistrz świata Nyck de Vries odniósł zwycięstwo w inauguracyjnym wyścigu sezonu 2021/2022 Formuły E na ulicach Rijadu. Holender zyskał dwie pozycje względem kwalifikacji i pokonał swojego zespołowego kolegę Stoffela Vandoorne’a oraz Jake’a Dennisa.
Vandoorne utrzymał prowadzenie po starcie z pole position. Znakomicie wyścig rozpoczął jego zespołowy kolega Nyck de Vries, który wyprzedził ruszającego z drugiej pozycji Jake’a Dennisa. Za czołową grupą, trudności z wejściem w zakręt mieli kierowcy Envision – Nick Cassidy i Robin Frijns, którzy stracili pozycje na rzecz Lucasa di Grassiego i Maximiliana Günthera. Edoardo Mortara wyprzedził natomiast Olivera Rowlanda.
It feels GREAT to be back 💙
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 28, 2022
Watch the moment we went green for Round 1 of Season 8! ⚡️
Follow LIVE timing here 👉 https://t.co/NqfsxKU5B4
🇸🇦 2022 #DiriyahEPrix pic.twitter.com/XTnN9ezm06
Di Grassi zyskał kolejną pozycję na trzecim okrążeniu, gdy wyprzedził Sama Birda. Brazylijczyk chwilowo wysunął się na czwartą lokatę, gdy André Lotterer zjechał aktywować tryb ataku, lecz kierowca Porsche szybko odzyskał swoje miejsce w stawce. De Vries, Dennis i Vandoorne aktywowali tryb ataku na kolejnych okrążeniach, utrzymując porządek w stawce.
Z dodatkowej mocy korzystał także Rowland, który w 10. minucie wyścigu próbował zaatakować Robina Frijnsa. Kierowca Mahindry uderzył w auto Envision w 14. zakręcie, za co Frijns zrewanżował się w kolejnym zakręcie, posyłając Brytyjczyka na bandę. Incydent spowodował wyjazd samochodu bezpieczeństwa, a Frijns otrzymał karę przejazdu przez aleję serwisową.
Od razu po zjeździe samochodu bezpieczeństwa na 12. okrążeniu, szereg kierowców zdecydowało się aktywować tryb ataku. Jednym z nich był Lotterer, który wykorzystał to, aby zbliżyć się do trzeciego Dennisa i wyprzedzić go, gdy ten zjechał po tryb ataku na kolejnym kółku.
W tym samym czasie z dodatkowej mocy próbował skorzystać prowadzący Vandoorne. Zdobywca pole position przestrzelił jednak strefę aktywacji i stracił miejsce na rzecz de Vriesa. Obaj kierowcy Mercedesa-EQ następnie aktywowali tryb ataku na 15. okrążeniu, utrzymując pierwsze dwie pozycje.
Gdy tryb ataku dobiegł końca u Lotterera, Dennis próbował wyprzedzić go na dojeździe do 18. zakrętu. Niemiec utrzymał jednak trzecie miejsce, przyciskając do ściany rywala z Andretti Autosport.
.@JakeDennis19 goes for the move but doesn't make it stick... Will we see these two battling it out until the end of the race? 👀
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 28, 2022
Follow LIVE timing here 👉 https://t.co/NqfsxKU5B4
🇸🇦 2022 #DiriyahEPrix | @Andre_Lotterer pic.twitter.com/jUBuVi9ecV
Dennis próbował powtórzyć swój atak na 24. okrążeniu, tym razem atakując od wewnętrznej. Przestrzelił jednak hamowanie do 18. zakrętu i stracił dystans do Lotterera. Brytyjczyk w końcu przypuścił skuteczny atak trzy okrążenia później. Lotterer próbował agresywnie bronić miejsca na podium i doprowadził do drobnego kontaktu.
Kierowca Porsche musiał szybko skoncentrować się na obronie pozycji przed nadciągającymi z tyłu Birdem i Di Grassim. Choć początkowo mu się to udało, obaj wyprzedzili go na dziesięć minut przed końcem wyścigu. Wkrótce kierowcę Porsche objechali także Cassidy, Mortara, Jean-Éric Vergne, Mitch Evans i Oliver Askew, który wypchnął Lottera poza punktowaną dziesiątkę.
WHAT 👏 A 👏 MOVE 👏
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 28, 2022
Nice work, @LucasdiGrassi! 👌
Follow LIVE timing here 👉 https://t.co/NqfsxKU5B4
🇸🇦 2022 #DiriyahEPrix | @VenturiFE pic.twitter.com/5VNUe6airT
Po odzyskaniu trzeciej pozycji, Dennis był już za daleko, aby stanowić zagrożenie dla kierowców Mercedesa-EQ, którzy kontrolowali wyścig. De Vries sięgnął po swoje pierwsze zwycięstwo w sezonie różnicą 0,636 sekundy. Dennis stracił do czołowej dwójki ponad osiem sekund.
Bird dojechał do mety czwarty, przed di Grassim i Mortarą, który na ostatnich metrach wyprzedził Cassidy'ego – ten zdobył jednak bonusowe punkty za najszybsze okrążenie. Punktowaną dziesiątkę uzupełnili Vergne, Askew i Evans.
Druga runda Formuły E zostanie rozegrana w sobotę.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 17 | Nyck de Vries | Mercedes-EQ Formula E Team | 41 okr. | |||
2 | 5 | Stoffel Vandoorne | Mercedes-EQ Formula E Team | + 0,636 | |||
3 | 27 | Jake Dennis | Avalanche Andretti Formula E | + 8,802 | |||
4 | 10 | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | + 14,925 | |||
5 | 11 | Lucas di Grassi | ROKiT Venturi Racing | + 15,152 | |||
6 | 48 | Edoardo Mortara | ROKiT Venturi Racing | + 16,015 | |||
7 | 37 | Nick Cassidy | Envision Racing | + 17,265 | |||
8 | 25 | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah | + 25,076 | |||
9 | 28 | Oliver Askew | Avalanche Andretti Formula E | + 25,699 | |||
10 | 9 | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | + 27,320 | |||
11 | 94 | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche FE Team | + 28,781 | |||
12 | 22 | Maximilian Günther | Nissan e.dams | + 30,536 | |||
13 | 36 | André Lotterer | TAG Heuer Porsche FE Team | + 31,521 | |||
14 | 29 | Alexander Sims | Mahindra Racing | + 34,572 | |||
15 | 7 | Sérgio Sette Câmara | Dragon / Penske Autosport | + 36,781 | |||
16 | 4 | Robin Frijns | Envision Racing | + 39,953 | |||
17 | 23 | Sébastien Buemi | Nissan e.dams | + 41,334 | |||
18 | 33 | Daniel Ticktum | NIO 333 Formula E Team | + 49,222 | |||
19 | 3 | Oliver Turvey | NIO 333 Formula E Team | + 50,965 | |||
20 | 99 | Antonio Giovinazzi | Dragon / Penske Autosport | + 1:16,527 | |||
NSK | 30 | Oliver Rowland | Mahindra Racing | ||||
NSK | 13 | António Félix da Costa | DS Techeetah |
Wesprzyj nas na Patronite.