Mitch Evans odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w sezonie 2022/2023 Mistrzostw Świata Formuły E na ulicach São Paulo. Nowozelandczyk pokonał swojego rodaka Nicka Cassidy’ego oraz swojego zespołowego kolegę Sama Birda.
Kierowca Jaguara wystartował z trzeciego pola, za zdobywcą pole position Stoffelem Vandoornem i zwycięzcą ostatniej rundy António Félixem da Costą. Evans wyszedł cało z zamieszania w trzecim zakręcie, gdzie uderzył go Edoardo Mortara, niszcząc swoje przednie skrzydło. Kolizję z Jakiem Hughesem zaliczył Norman Nato, z kolei André Lotterer zakończył wyścig już na pierwszym okrążeniu. Na drugim kółku Sébastien Buemi wypadł z toru, po tym jak najechał na tył Maximiliana Günthera.
W zamieszaniu na pierwszych okrążeniach dobrze odnajdowali się ruszający z 10. pola Sam Bird, który na piątym okrążeniu awansował na szóstą lokatę, oraz lider klasyfikacji generalnej Pascal Wehrlein, który po starcie z 18. pola był już na tym etapie w punktowanej dziesiątce i przed swoim głównym rywalem Jakiem Dennisem.
Prowadzenie przez pierwsze cztery okrążenia utrzymywał Vandoorne, lecz oddał je da Coście, zjeżdżając po aktywację trybu ataku. Aktualny mistrz świata szybko odzyskał jednak prowadzenie, a kierowcę Porsche wyprzedzili także Evans i Cassidy.
Rywalizacja została przerwana po raz pierwszy na siódmym okrążeniu, gdy Sacha Fenestraz zatrzymał się na torze i spowodował wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Po wznowieniu wyścigu, do ataku przystąpił da Costa i szybko wyprzedził Cassidy’ego i Evansa, którzy następnie zamienili się pozycjami.
Na początku 14. okrążenia Cassidy popisał się odważnym atakiem z trzeciego pola i wyprzedził na hamowaniu do szykany zarówno da Costę jak i Vandoorne’a, by objąć chwilowo prowadzenie i od razu zjechać po tryb ataku. W głębi stawki, Dan Ticktum przestrzelił hamowanie do pierwszego zakrętu i wjechał w Dennisa, niszcząc jego tylne zawieszenie. Brytyjczyk wypadł z toru i wracając na niego uderzył w Wehrleina, po czym nie mógł już kontynuować jazdy i na tor ponownie wyjechał samochód bezpieczeństwa.
An overtaking masterclass from @NickCassidy_ ✨ @juliusbaer #SaoPauloEPrix pic.twitter.com/KnYKA82NGe
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) March 25, 2023
Zanim jednak ogłoszono neutralizację, Cassidy zdążył wykorzystać tryb ataku i powrócić na prowadzenie, przed da Costę i Vandoorne’a. Gdy tylko wyścig został wznowiony na 19. okrążeniu, Cassidy drugi raz aktywował tryb ataku, a jego śladami podążył Vandoorne. Na kolejnym kółku tryb ataku wykorzystali da Costa i Evans – ten zaoszczędził do tego momentu najwięcej energii, jadąc w cieniu aerodynamicznym rywali i przystąpił do ataku, wyprzedzając da Costę i prowadzącego Cassidy’ego przed końcem 20. okrążenia.
Cassidy powrócił na prowadzenie na 24. okrążeniu, gdy Evans musiał drugi raz aktywować tryb ataku. Chwilę później z walki o zwycięstwo wyeliminował się da Costa, który przestrzelił hamowanie do pierwszej szykany i musiał zatrzymać się, aby uniknąć kary za jej ominięcie.
W natarciu był natomiast Bird, który jadąc w głębi stawki zaoszczędził najwięcej energii i na sześć okrążeń do mety wyprzedził Jeana-Érica Vergne’a w walce o czwartą lokatę, a na kolejnym kółku objechał Vandoorne’a w pierwszym zakręcie i zaczął szybko zbliżać się do prowadzącej dwójki.
Na cztery okrążenia do mety Evans wykonał zwycięski manewr, pokonując Cassidy’ego na hamowaniu do pierwszego zakrętu. Kierowca Envision pozostawał w cieniu Jaguara, by na ostatnim okrążeniu wznowić walkę o zwycięstwo. Cassidy próbował licznych ataków, z czego najbardziej obiecujący był po zewnętrznej do przedostatniego zakrętu, gdzie Cassidy przez chwilę wysunął nos przed swojego rodaka. Evans jednak skutecznie się obronił, nie zostawiając swojemu rodakowi miejsca na utrzymanie wyższej prędkości po zewnętrznej, a następnie zjechał do wewnętrznej i zablokował atak w ostatnim zakręcie i sięgnął po zwycięstwo z przewagą 0,284 sekundy. Pomimo przewagi energii, Bird nie zdołał włączyć się do pojedynku o wygraną i przyjechał na metę pół sekundy za swoim zespołowym kolegą.
Da Costa wyprzedził w końcówce oba samochody DS Penske i odzyskał czwartą lokatę, finiszując przed Vergnem i Vandoornem. Pascal Wehrlein zdobył sześć punktów za siódme miejsce i powiększył swoje prowadzenie w tabeli do 24 punktów nad Dennisem, a pierwszą dziesiątkę uzupełnili Hughes, René Rast i Buemi.
Siódma i ósma runda Mistrzostw Świata Formuły E odbędzie się w przedostatni weekend kwietnia w Berlinie.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 9 | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | 35 okr. | |||
2 | 37 | Nick Cassidy | Envision Racing | + 0,284 | |||
3 | 10 | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | + 0,507 | |||
4 | 13 | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche Formula E Team | + 3,487 | |||
5 | 25 | Jean-Éric Vergne | DS Penske | + 4,042 | |||
6 | 1 | Stoffel Vandoorne | DS Penske | + 4,576 | |||
7 | 94 | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche Formula E Team | + 5,659 | |||
8 | 5 | Jake Hughes | NEOM McLaren Formula E Team | + 6,141 | |||
9 | 58 | René Rast | NEOM McLaren Formula E Team | + 7,403 | |||
10 | 16 | Sébastien Buemi | Envision Racing | + 7,976 | |||
11 | 7 | Maximilian Günther | Maserati MSG Racing | + 15,192 | |||
12 | 36 | André Lotterer | Avalanche Andretti Formula E | + 15,345 | |||
13 | 11 | Lucas di Grassi | Mahindra Racing | + 19,247 | |||
14 | 33 | Daniel Ticktum | NIO 333 Racing | + 19,398 | |||
15 | 4 | Robin Frijns | ABT CUPRA Formula E Team | + 20,751 | |||
16 | 8 | Oliver Rowland | Mahindra Racing | + 26,465 | |||
17 | 3 | Sérgio Sette Câmara | NIO 333 Racing | + 31,514 | |||
NSK | 51 | Nico Müller | ABT CUPRA Formula E Team | ||||
NSK | 48 | Edoardo Mortara | Maserati MSG Racing | ||||
NSK | 27 | Jake Dennis | Avalanche Andretti Formula E | ||||
NSK | 23 | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E Team | ||||
NSK | 17 | Norman Nato | Nissan Formula E Team |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.