Mistrz serii IndyCar z 2021 roku Álex Palou odniósł zwycięstwo po starcie z pole position na nowym torze ulicznym w centrum Detroit. Kierowca Chip Ganassi Racing musiał powstrzymywać ataki Willa Powera.
Palou ruszał z pierwszego pola i zachował swoją pozycję po starcie. Na drugie miejsce awansował z kolei Romain Grosjean, wyprzedzając Scotta McLaughlina.
Pierwsza neutralizacja miała miejsce już po kilkunastu sekundach, po tym jak startujący z 16. pola Callum Ilott ze zbyt dużą prędkością dojeżdżał do pierwszego zakrętu i najechał na samochód będącego cztery pozycje przed nim Kyle’a Kirkwooda. Brytyjczyk zakończył na tym swój wyścig, natomiast reprezentant Andretti Autosport powrócił do rywalizacji po wymianie tylnego skrzydła.
Po wznowieniu rywalizacji na czwarte miejsce wyszedł Marcus Ericsson, wyprzedzając swojego zespołowego kolegę Scotta Dixona. Zwycięzca Indianapolis 500 Josef Newgarden spadł natomiast na siódmą lokatę, wyprzedzony przez aktualnego mistrza serii Willa Powera.
Po uwolnieniu się od samochodu bezpieczeństwa, Palou szybko wypracował sobie pięciosekundową przewagę na czele stawki. Po kilkunastu okrążeniach do przodu zaczynali przesuwać się kierowcy startujący na twardych oponach i tak Power wyprzedził Ericssona w walce o piąte miejsce, a za jego plecami wkrótce znaleźli się Felix Rosenqvist i Pato O’Ward, którzy wyprzedzili Newgardena i Ericssona.
Ten ostatni zdecydował się na pit-stop jako pierwszy z czołowej dziesiątki i na 16. okrążeniu porzucił miękkie opony na rzecz twardszej mieszanki. Szwed zdecydował w tym momencie o strategii trzech pit-stopów, w przeciwieństwie do większości rywali.
Power kontynuował marsz w górę stawki i na 18. okrążeniu wyprzedził Dixona, awansując na czwartą pozycję, a już dwa okrążenia później skutecznie zaatakował swojego zespołowego kolegę McLaughlina w trzecim zakręcie. Australijczyk następnie rozprawił się z Grosjeanem na 22. okrążeniu i miał przed sobą już tylko prowadzącego Palou, który zdążył jednak odjechać na prawie 10 sekund.
Dixon zjechał do boksów na swój pierwszy pit-stop na 24. okrążeniu. Cztery kółka później w boksach pojawił się jadący na drugiej pozycji Grosjean, chwilę po tym jak wypadł z toru. Prowadzący Palou zjechał na 29. okrążeniu, ciągnąc za sobą McLaughlina – ten stracił na tej sekwencji pozycję na rzecz Dixona.
Prowadzenie objął w tym momencie Power, mając za sobą trójkę kierowców McLarena – Rosenqvista, O’Warda i Alexandra Rossiego, a także Josefa Newgardena, który jako ostatni pozostawał na torze na miękkich oponach.
Kierowca Team Penske w końcu zdecydował się na zjazd na 33. okrążeniu i stracił czas na problemach z tankowaniem. Nie miał ich Power, który zjechał okrążenie później i powrócił na tor tuż za plecami Palou. Hiszpan znów został liderem wyścigu, gdy swoje pit-stopy odbyli w końcu kierowcy McLarena.
Pierwszy zjazd do boksów nie zakończył się dobrze dla O’Warda, u którego nie dokręcono jednego z kół. Trzeci zawodnik klasyfikacji generalnej stracił przez to niemal okrążenie do liderów. Jego zespołowi koledzy Rosenqvist i Rossi przeskoczyli natomiast przed McLaughlina, na czwartą i piątą lokatę.
Próbując odrobić straty w alei serwisowej, O’Ward rozbił się w 9. zakręcie i wywołał neutralizację na 44. okrążeniu.
Wyścig został wznowiony na 49. okrążeniu, lecz kierowcy przejechali niecałe jedno kółko zanim wywieszono kolejną neutralizację z powodu samochodu Sting Raya Robba, który został zaparkowany na poboczu w trzecim zakręcie. Poza tor wyjechał także Christian Lundgaard, spadając na koniec pierwszej dwudziestki.
Jadąc za samochodem bezpieczeństwa, Graham Rahal uderzył w ścianę i wyeliminował się z dalszego udziału w wyścigu. W Amerykanina uderzył następnie Benjamin Pedersen, lecz mógł powrócić do rywalizacji.
Zielona flaga pojawiła się ponownie na 56. okrążeniu. Power doskonale wyczuł moment restartu i wyprzedził Powera na hamowaniu do trzeciego zakrętu, wykorzystując przy tym swoje miękkie opony.
Australijczyk zaczął jednak wkrótce stracić przyczepność i Palou wyprzedził go, odzyskując prowadzenie na 65. okrążeniu. Widząc to, Dixon zjechał na swój ostatni pit-stop, a Palou, Power, Rosenqvist i Rossi pokryli ten ruch przy kolejnej okazji, a Rossi i Grosjean zwlekali jeszcze jedno okrążenie.
Jako jeden z nielicznych, podczas poprzedniej neutralizacji na tankowanie zjechał Ericsson. Kiedy więc stawka odbyła swoje pit-stopy przy zielonej fladze, kierowca Chip Ganassi Racing przesunął się na prowadzenie.
Szwed musiał jednak zatankować na 23 okrążenia do mety i oddał prowadzenie swojemu zespołowemu koledze Palou, który miał w tym momencie pięć sekund przewagi nad Powerem, którego ścigali Dixon i Rosenqvist.
Różnice zmalały jednak do zera w chwili ogłoszenia kolejnej neutralizacji na 20 okrążeń do mety. Jej sprawcą był Romain Grosjean, który zahaczył o barierę i rozbił się na wyjściu z czwartego zakrętu.
Restart nastąpił na 10 okrążeń do mety. Ponownie Power próbował wyprzedzić Palou do trzeciego zakrętu, lecz tym razem lider zmusił go do objęcia zewnętrznej linii. Palou przestrzelił jednak przy tym hamowanie, a gdy Power próbował zjechać do wewnętrznej, zarówno uderzył w samochód lidera, jak i został uderzony przez Dixona, co momentalnie spowolniło Australijczyka. Całe to zamieszanie wykorzystał Rossi, który przebił się z piątej na drugą pozycję. Awans zaliczył także drugi z kierowców McLarena Rosenqvist, wyprzedzając Dixona przed kolejną neutralizacją, spowodowaną kolizją Santino Ferrucciego ze Sting Ray Robbem.
Kolejny restart nastąpił na zaledwie pięć okrążeń do mety. Palou łatwo obronił prowadzenie, natomiast Power wyprzedził Rossiego w czwartym zakręcie. Rossi następnie przetasował się ze swoim zespołowym kolegą Rosenqvistem, lecz pozostał na trzeciej pozycji. Walkę kierowców McLarena próbowali wykorzystać Dixon i Kirkwood, lecz bez skutku.
Rosenqvist i Rossi spotkali się ponownie na przedostatnim okrążeniu i tym razem Szwed odebrał pozycję swojemu zespołowemu koledze, przyciskając go do ściany. Dixon zdołał wykorzystać sytuację i rozdzielił kierowców McLarena walczących o najniższy stopień podium.
Na czele stawki, Power próbował dogonić Palou, lecz ten obronił prowadzenie i przekroczył linię mety 1,184 sekundy przed Powerem. Rosenqvist uzupełnił podium, plasując się przed Dixonem, Rossim i Kirkwoodem. Pierwszą dziesiątkę uzupełnili McLaughlin, Marcus Armstrong, Ericsson i Newgarden.
Dzięki wygranej, Palou powiększył swoje prowadzenie w klasyfikacji generalnej do 51 punktów nad Ericssonem na 10 wyścigów do końca sezonu. Kolejny z nich odbędzie się za dwa tygodnie na torze Road America.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 10 | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | 100 okr. | ||||
2 | 12 | Will Power | Team Penske | + 1,184 | ||||
3 | 6 | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren | + 5,951 | ||||
4 | 9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | + 7,568 | ||||
5 | 7 | Alexander Rossi | Arrow McLaren | + 9,984 | ||||
6 | 27 | Kyle Kirkwood | Andretti Autosport | + 10,542 | ||||
7 | 3 | Scott McLaughlin | Team Penske | + 10,935 | ||||
8 | 11 | Marcus Armstrong | D | Chip Ganassi Racing | + 11,679 | |||
9 | 8 | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | + 13,018 | ||||
10 | 2 | Josef Newgarden | Team Penske | + 14,022 | ||||
11 | 26 | Colton Herta | Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian | + 17,660 | ||||
12 | 29 | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | + 19,432 | ||||
13 | 60 | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | + 19,648 | ||||
14 | 78 | Agustín Canapino | D | Juncos Hollinger Racing | + 21,421 | |||
15 | 20 | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | + 21,774 | ||||
16 | 45 | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 22,116 | ||||
17 | 30 | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 23,071 | ||||
18 | 21 | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | + 23,819 | ||||
19 | 6 | Hélio Castroneves | Meyer Shank Racing | + 24,673 | ||||
20 | 55 | Benjamin Pedersen | D | AJ Foyt Enterprises | + 3 okr. | |||
21 | 14 | Santino Ferrucci | AJ Foyt Racing | + 3 okr. | ||||
22 | 51 | Sting Ray Robb | D | Dale Coyne Racing with RWR | + 3 okr. | |||
23 | 18 | David Malukas | Dale Coyne Racing with HMD | + 15 okr. | ||||
24 | 28 | Romain Grosjean | Andretti Autosport | + 20 okr. | ||||
25 | 15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 50 okr. | ||||
26 | 5 | Patricio O'Ward | Arrow McLaren | + 59 okr. | ||||
27 | 77 | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | + 99 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.