VeeKay najszybszy pierwszego dnia kwalifikacji do Indianapolis 500

Rinus VeeKay przejechał najszybciej cztery okrążenia toru Indianapolis Motor Speedway podczas pierwszego dnia kwalifikacji do 500-milowego wyścigu. Walka o pole position zostanie rozstrzygnięta w niedzielę.

Sobotni dzień został poświęcony w całości na sesję Q1, w czasie której każdy kierowca miał zagwarantowany jeden wyjazd na tor w celu pokonania czterech kolejnych pomiarowych okrążeń. Ze względu na prognozowane opady deszczu, tor został otwarty o godzinę wcześniej niż planowano i pierwszy samochód wyjechał z alei serwisowej o godzinie 11 czasu lokalnego.

Był nim Patricio O’Ward, który w swoim McLarenie rozpędził się do średniej prędkości 375,036 km/h. Tuż po nim na tor wyjechał Rinus VeeKay z Ed Carpenter Racing, który pojechał o 0,3 sekundy szybciej na dystansie 10 mil, co przełożyło się na średnią prędkość 376,031 km/h. Rezultat Holendra to trzeci najlepszy wynik w historii kwalifikacji do wyścigu Indianapolis 500 i pozostał niepoprawiony już do końca dnia.

12 najszybszych kierowców sesji Q1 będzie rywalizować w niedzielę pomiędzy sobą w sesji Q2 o wejście do finałowej sesji Q3 dla sześciu najszybszych kierowców. W tej grupie znalazł się także drugi kierowca McLarena Felix Rosenqvist, wszyscy czterej kierowcy Chip Ganassi Racing – Alex Palou, Jimmie Johnson, Marcus Ericsson i Scott Dixon, zespołowy kolega VeeKaya Ed Carpenter oraz Romain Grosjean, Will Power i Takuma Sato, reprezentujący barwy Andretti Autosport, Team Penske i Dale Coyne Racing.

Sato jest jedynym kierowcą z pierwszej dwunastki, który kwalifikował się dwukrotnie. Japończyk początkowo wykręcił siódmy czas, lecz po zakończeniu swojego przejazdu zapomniał skręcić w zjazd do alei serwisowej i przeszkodził będącemu na swoim okrążeniu wyjazdowym Marco Andrettiemu, czego konsekwencją było skreślenie rezultatu.

Gdy dwukrotny zwycięzca Indianapolis 500 ponownie wyjechał na tor, uderzył w ścianę na swoim trzecim okrążeniu, lecz mimo to uzyskał czas wystarczający na wejście do Q2.

Napotkanie wolniejszego kierowcy na swojej drodze było tylko jednym z problemów Andrettiego, którego silnik chwilowo stracił moc na drugim okrążeniu. Po zakończeniu gwarantowanych przejazdów, Amerykanin ponowił swoją próbę i uzyskał 23. wynik. Uplasował się tym samym dwie pozycje wyżej od swojego zespołowego kolegi Coltona Herty, który na swojej pierwszej próbie miał awarię silnika. Mechanicy Andretti Autosport w niecałe półtorej godziny wymienili silnik, dzięki czemu zwycięzca ostatniego wyścigu na torze drogowym mógł zakwalifikować się drugi raz.

Opady deszczu faktycznie nadeszły i spowodowały, że tylko dziewięciu kierowców zdążyło wyjechać na tor drugi raz, żeby poprawić swój pierwotny wynik. Nie było wśród nich Stefana Wilsona, który miał problemy z silnikiem. Samochód Brytyjczyka przeszedł jednak inspekcję techniczną, więc został on uznany za kwalifikanta, mimo, że nie wyjechał na tor. Do tegorocznego wyścigu zgłoszono tylko 33 samochody, zatem nikt nie odpadł z rywalizacji.

Kierowcy na pozycjach 13-33 zakończyli już swój udział w kwalifikacjach. Najszybszym spośród nich był debiutujący w tym roku David Malukas, który pojechał 0,0677 sekundy wolniej od Sato. Na odległej, 27. pozycji, zakwalifikował się natomiast ubiegłoroczny zwycięzca Hélio Castroneves.

PNrKierowcaZespół Q1Q2Q3
19
Scott Dixon
Chip Ganassi Racing2:35,0712:34,1692:33,816
210
Álex Palou
Chip Ganassi Racing2:34,6562:34,2762:34,176
321
Rinus VeeKay
Ed Carpenter Racing2:34,0732:34,2222:34,251
433
Ed Carpenter
Ed Carpenter Racing2:34,9072:34,4582:34,453
58
Marcus Ericsson
Chip Ganassi Racing2:34,9892:34,3962:34,663
61
Tony Kanaan
Chip Ganassi Racing2:34,7552:34,4922:34,924
75
Patricio O'Ward
Arrow McLaren SP2:34,4822:34,702
87
Felix Rosenqvist
Arrow McLaren SP2:34,6552:35,050
928
Romain Grosjean
DAndretti Autosport2:35,0372:35,172
1051
Takuma Sato
Dale Coyne Racing with RWR2:35,3672:35,393
1112
Will Power
Team Penske2:35,2782:35,484
1248
Jimmie Johnson
DChip Ganassi Racing2:34,9072:35,666
1318
David Malukas
DDale Coyne Racing with HMD2:35,435
142
Josef Newgarden
Team Penske2:35,454
1523
Santino Ferrucci
Dreyer & Reinbold Racing2:35,501
1660
Simon Pagenaud
Meyer Shank Racing2:35,659
1711
JR Hildebrand
AJ Foyt Racing2:35,768
1820
Conor Daly
Ed Carpenter Racing2:35,845
1977
Callum Ilott
DJuncos Hollinger Racing2:35,870
2027
Alexander Rossi
Andretti Autosport2:35,971
2115
Graham Rahal
Rahal Letterman Lanigan Racing2:36,002
2224
Sage Karam
Dreyer & Reinbold Racing2:36,206
2398
Marco Andretti
Andretti Herta Autosport w/ Marco & Curb2:36,287
2429
Devlin DeFrancesco
DAndretti Steinbrenner Autosport2:36,300
2526
Colton Herta
Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian2:36,362
263
Scott McLaughlin
Team Penske2:36,416
27106
Hélio Castroneves
Meyer Shank Racing2:36,774
2814
Kyle Kirkwood
DAJ Foyt Racing2:36,926
294
Dalton Kellett
AJ Foyt Racing2:37,262
306
Juan Pablo Montoya
Arrow McLaren SP2:37,465
3130
Christian Lundgaard
DRahal Letterman Lanigan Racing2:38,553
3245
Jack Harvey
Rahal Letterman Lanigan Racing2:38,694
3325
Stefan Wilson
DragonSpeed / Cusick Motorsports
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Jakub Cieciura
Julia Trusewicz
Bartosz Przyborowski

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1