Marcus Ericsson wygrał swój pierwszy wyścig Indianapolis 500. Szwed w końcówce odparł atak ze strony Pato O’Warda i dołączył do wąskiego grona kierowców triumfujących w tym legendarnym wyścigu. To jednocześnie pierwsze od 10. lat zwycięstwo zespołu Chip Ganassi Racing. Trzecią lokatę wywalczył z kolei Tony Kanaan.
Na starcie zdobywca pole position Scott Dixon spadł na trzecie miejsce, natomiast prowadzenie objął Alex Palou, który za swoimi plecami miał Rinusa VeeKaya. Dixon odzyskał drugą lokatę od VeeKaya na piątym okrążeniu i ruszył w pościg za Palou, który w tym momencie miał już 0,7 sekundy przewagi. Nowozelandczyk, który mimo sześciu tytułów mistrzowskich w IndyCar tylko raz triumfował w Indianapolis 500, bardzo szybko zmniejszył stratę do zespołowego kolegi z Chip Ganassi Racing, po czym wysunął się na prowadzenie na ósmym kółku. Jako czwarty podążał Ericsson, który taką pozycję wywalczył też w kwalifikacjach, a czołową piątkę uzupełniał kierowca-właściciel, Ed Carpenter.
Dixon i Palou od samego początku podchodzili do sprawy strategicznie, wymieniając się prowadzeniem i wzajemnie oszczędzając paliwo. Tego na pewno nie można było powiedzieć o Alexandrze Rossim, który próbował przebijać się przez stawkę. Zawodnik Andretti Autosport był jednym z tych, którzy najwięcej zyskali w pierwszej fazie wyścigu, przesuwając się z 20. na 15. miejsce. Dużo zyskał także Santino Ferrucci (P15 -> P9), a także Scott McLaughlin (P26 -> P20). Najwięcej stracił z kolei Callum Ilott (P19 -> P26).
Jako pierwsi na tankowanie oraz opony zjechał prowadzący duet Dixon/Palou, dokonując tego przy zielonej fladze na 29. i 30. okrążeniu. Spośród całej stawki najdłużej pierwszy stint przejechali ubiegłoroczny zwycięzca edycji wyścigu, Helio Castroneves, a także Juan Pablo Montoya, którzy zjechali na 35. kółku. Po serii postojów prowadził Palou, chociaż strategię Chip Ganassi Racing nieco zakłócał VeeKay, który znalazł się między tą dwójką.
To właśnie VeeKay spowodował pierwszą żółtą flagę tego wyścigu. Na 39. okrążeniu Holender, który w momencie incydentu miał niemałą stratę do Palou, stracił tył swojego samochodu w drugim zakręcie i rozbił się o okalające tor bariery. Kierowca wyszedł na szczęście ze swojego pojazdu o własnych siłach. Z powodu wypadku, pierwsze trzy pozycje należały do napędzanych przez Hondę samochodów Chip Ganassi Racing, zaś na trzecią lokatę awansował Ericsson. Jako czwarty jechał O’Ward, piąty był Carpenter, a szósta lokata należała do zespołowego kolegi O’Warda z Arrow McLarena SP – Felixa Rosenqvista.
The front row starter @rinusveekay is out of the #Indy500 after this incident in turn 2.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 29, 2022
WATCH LIVE: @NBC and @PeacockTV#INDYCAR // @IMS // @ECRIndy pic.twitter.com/wmEYI3gMnV
Wyścig został wznowiony na 46. okrążeniu. Dixon ponownie wysunął się na prowadzenie, aby z Palou wrócić do strategicznej współpracy, zaś O’Ward wyprzedził Ericssona i awansował na trzecie miejsce. Rosenqvist spadł na siódmą lokatę, a Kanaan oraz Takuma Sato, którzy pokonali Meksykanina, stoczyli ze sobą dobry pojedynek, z którego zwycięsko wyszedł Brazylijczyk i zwycięzca edycji tego wyścigu w 2013 roku.
Sporo problemów z utrzymaniem samochodu na torze miał jadący pod koniec stawki Colton Herta. Kierowca Andretti Autosport jechał zapasowym samochodem po tym, jak jego główny pojazd został poważnie uszkodzony w piątkowej kraksie i nie można go było wykorzystać w wyścigu. Ustawienia znacząco różniły się od tego, do czego był przyzwyczajony, w wyniku czego z czasem spadł na 31. pozycję i tracił już pełne okrążenie do liderów.
Na 68. kółku pojawiła się druga neutralizacja. Wywołał ją Callum Ilott, który miał wypadek w drugim zakręcie, w podobnym stylu co wcześniej VeeKay. W tym przypadku kierowca również wyszedł cało z samochodu.
Rookie @callum_ilott is out of his first #Indy500 after this incident.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 29, 2022
WATCH LIVE: @NBC and @PeacockTV#INDYCAR // @IMS // @juncosracing pic.twitter.com/Dmn31ZXP4z
Wywróciło to jednak do góry nogami wyścig lidera Palou. Hiszpan zamierzał zjechać na swój drugi planowany pit stop, jednak tuż przed przekroczeniem linii wjazdu pojawiła się neutralizacja, która zamknęła wjazd. W wyniku tego musiał on najpierw przejechać przez aleję, a następnie zjechać na awaryjny pit stop po minimalną ilość paliwa. Za wjechanie do alei otrzymał on ponadto karę XXX. Dixon z kolei zdążył otrzymać serwis jeszcze przed żółtą flagą, a reszta stawki pojawiła się na pit stopie w czasie neutralizacji po tym, jak otworzono wjazd do alei. W ten sposób Dixon powrócił na pozycję lidera, natomiast na drugie miejsce awansował Conor Daly z zespołu Ed Carpenter Racing. Jako trzeci jechał O’Ward, a najlepszą piątkę zamykali Ericsson oraz Kanaan.
Wyścig wznowiono na 79. okrążeniu. Daly jechał bardzo blisko Dixona i ostatecznie zdecydował się na atak trzy okrążenia później na dojeździe do pierwszego zakrętu. Duet ten podjął się współpracy na czele i wymieniał się pierwszym miejscem na przestrzeni następnych kółek. Sporo na tym restarcie zyskał Castroneves, który przesunął się na 14. lokatę i oszczędzał paliwo jadąc za Davidem Malukasem, zaś po drugiej stronie barykady znajdował się Romain Grosjean, który po ocieraniu się o czołową dziesiątkę spadł na 18. miejsce.
Trzecia żółta flaga tego wyścigu miała miejsce na 106. okrążeniu. Spowodował ją wspomniany właśnie Grosjean, który także rozbił się w drugim zakręcie. Były kierowca Formuły 1, obecnie reprezentujący barwy Andretti Autosport, także stracił nagle przyczepność tyłu i od tego momentu stał się już tylko pasażerem. Tyłem samochodu uderzył w barierę i przeciął tor, lecz wszyscy jadący za nim byli w stanie go ominąć.
.@RGrosjean's dreams of an #Indy500 win this year are over after this incident in turn 2.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 29, 2022
The Phoenix has been seen and released from the @IU_Health Emergency Medical Center.
WATCH LIVE: @NBC and @PeacockTV#INDYCAR // @IMS // @FollowAndretti pic.twitter.com/Z2K38Y6F9D
Kiedy otworzono wjazd do alei, praktycznie cała stawka wykorzystała okazję do odbycia trzeciego serwisu. Liderem został jednak Daly, który swój pit stop odbył tuż przed neutralizacją, drugi był Dixon, a na trzeciej pozycji pozostał O’Wad. W czasie wymiany opon i tankowania sporo zyskał Santino Ferrucci, który awansował na czwarte miejsce, a mocno stracił Ericsson, który teraz podążał na ósmym miejscu.
Na restarcie na 113. okrążeniu Dixon natychmiast próbował zaatakować Daly’ego, jednak zamiast tego został wyprzedzony przez O’Warda, który został liderem. Dixon jednak bardzo szybko wrócił na prowadzenie, a nieco z tyłu Rosenqvist przesunął się na czwartą pozycję po skutecznym ataku po zewnętrznej na Ferruccim.
Dixon kontynuował prowadzenie i powiększył przewagę nad O’Wardem do pól sekundy. Zjechał on na swój czwarty pit stop na 141. okrążeniu. Lepszy serwis zaliczył jednak duet Arrow McLaren SP. Zarówno Rosenvqvist, jak i O’Ward wyjechali po swoim zjeździe przed Dixonem. Podczas gdy dotychczasowy lider szybko uporał się z Rosenvqistem, przewaga O’Warda była jednak większa i miał wówczas sekundę przewagi.
Gdy wyścig wchodził w kluczową fazę, na 151. okrążeniu pojawiła się czwarta żółta flaga. Sprawcą jej był jadący na 11. miejscu Scott McLaughlin, najwyżej jadący kierowca Team Penske. W przeciwieństwie do dotychczasowych wypadków, Nowozelandczyk zahaczył o trawę w trzecim zakręcie i uderzył wprost w barierę, po czym, mając nadal sporą prędkość, zjechał uszkodzonym bolidem na wewnętrzną czwartego zakrętu, gdzie ponownie uderzył z impetem w kolejną barierę. Był to zdecydowanie największy wypadek w dotychczasowej części wyścigu, lecz kierowca na szczęście również wyszedł z tego bez szwanku. Sporo szczęścia może mówić Ed Carpenter, który o centymetry po wewnętrznej czwartego zakrętu wyminął bezwładny samochód McLaughlina.
Massive incident for @smclaughlin93 in turn 4.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 29, 2022
He's been seen and released from the @IU_Health Emergency Medical Center.
WATCH LIVE: @NBC and @PeacockTV#INDYCAR // #Indy500 // @IMS // @Team_Penske pic.twitter.com/r77y5uEo3M
Wyścig wznowiono na 159. okrążeniu. Dixon natychmiast wyprzedził prowadzącego O’Warda i odzyskał pozycję lidera. Nieco z tyłu stawki Sage Caram na dojeździe do trzeciego zakrętu musiał ratować się wyjazdem na trawę, którego następnie bardzo agresywnie wyprzedzili Montoya, Kyle Kirdwood i Graham Rahal, spadając na 16. miejsce. Świadomie na trawę wyjechał z kolei Rossi dzięki dobrej strategii jechał na szóstym miejscu, mając przed sobą Ericssona, a za plecami Kanaana.
Zacięta walka O’Warda i Dixona była motywem przewodnim następnych okrążeń wyścigu w Indianapolis. Duet ten miał przed sobą wizję co najmniej jednego pit stopu, ale w tym momencie nie było już mowy o oszczędzaniu paliwa czy opon, ponieważ pozycja na torze była niezwykle ważna wobec ewentualnych kolejnych żółtych flag.
Spośród czołówki kako pierwszy na swój ostatni pit stop zjechał jadący na trzecim miejscu Rosenqvist na 28 okrążeń przed końcem. Dixon zdecydował się na ten ruch dwa kółka później. Niestety dla Nowozelandczyka, otrzymał on karę przejazdu za przekroczenie prędkości na wjeździe do alei serwisowej. Dopiero wówczas swój ostatni serwis otrzymał O’Ward, który teraz musiał zmierzyć się z zespołowym kolegą, Rosenvqistem, o pozycję lidera.
"Are you serious?!"
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 29, 2022
Just like that, another #Indy500 win slips away for @scottdixon9 after a pit lane speed violation.
WATCH LIVE: @NBC and @PeacockTV#INDYCAR // @IMS // @CGRTeams pic.twitter.com/uwvxXOfW5q
Po tej serii pit stopów w walkę o zwycięstwo włączył się Ericsson, który na 18 kółek przed końcem wyprzedził Rosenvqista i jechał na czele grupy, która miała za sobą już ostatnie zjazdy. Szwed bardzo dobrze poradził sobie również z dublowanymi kierowcami, czego nie można było powiedzieć o duecie Arrow McLarena SP, którzy stracili spory dystans względem Ericssona. W pościg ruszył również Kanaan, który po drodze na trzecie miejsce wyprzedził Rosenqvista oraz Sato, a przed sobą miał tylko O’Warda oraz Ericssona, chociaż przewaga lidera nad resztą na 10 kółek przed metą wynosiła 3 sekundy.
Łatwą drogę Ericssona ku zwycięstwu przeszkodziła jednak kolejna neutralizacja. Spowodował ją zespołowy kolega Ericssona z Chip Ganassi Racing Jimmy Johnson, który wcześniej zaliczył okrążenie na pozycji lidera dzięki późnemu zjazdowi na pit stop. Znany z wyścigów NASCAR Amerykanin rozbił swój samochód, jak większość zawodników, w drugim zakręcie, lecz w tym przypadku uderzenie było bardzo duże. Na szczęście zawodnik wyszedł z tego bez szwanku. Ze względu na niewielki dystans do końca, wyścig został przerwany na 4 kółka przed końcem, aby sprawić, że rywalizacja zostanie ukończona przy zielonej fladze.
This incident with @jimmiejohnson in turn 4 is what brought the red flag out with 4 laps to go.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 29, 2022
After an eventful Month of May, the No. 48 was not able to finish the #Indy500.#INDYCAR // #Indy500 // @CGRTeams pic.twitter.com/6BUdy74nua
W ciągu ostatnich dwóch kółek Ericsson obronił prowadzenie i po zaciętej walce z O’Wardem, a także dodatkowo dzięki żółtej fladze na ostatnim okrążeniu wywołanej przez Karama odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Indianapolis 500. Drugie miejsce zajął O’Ward, a jako trzeci linię mety przekroczył Kanaan. Czwarta lokata przypadła Rosenqvistowi, piąty był Rossi, szóste miejsce zajął Daly, a czołową dziesiątkę zamknęli Castroneves, Simon Pagenaud, Alex Palou oraz Santino Ferrucci.
RETWEET to congratulate @Ericsson_Marcus on winning the #indy500! pic.twitter.com/6eJt9Dk3VT
— #Indy500 on NBC (@IndyCaronNBC) May 29, 2022
Kolejna runda IndyCar Series odbędzie się na ulicach Detroit w następny weekend 4-5 czerwca.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 8 | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | 200 okr. | ||||
2 | 5 | Patricio O'Ward | Arrow McLaren SP | + 1,7929 | ||||
3 | 1 | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | + 3,5173 | ||||
4 | 7 | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | + 4,1267 | ||||
5 | 27 | Alexander Rossi | Andretti Autosport | + 4,9804 | ||||
6 | 20 | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | + 5,0799 | ||||
7 | 106 | Hélio Castroneves | Meyer Shank Racing | + 6,5614 | ||||
8 | 60 | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | + 7,0937 | ||||
9 | 10 | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | + 8,2446 | ||||
10 | 23 | Santino Ferrucci | Dreyer & Reinbold Racing | + 9,8329 | ||||
11 | 6 | Juan Pablo Montoya | Arrow McLaren SP | + 10,7647 | ||||
12 | 11 | JR Hildebrand | AJ Foyt Racing | + 11,6554 | ||||
13 | 2 | Josef Newgarden | Team Penske | + 11,8276 | ||||
14 | 15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 12,4253 | ||||
15 | 12 | Will Power | Team Penske | + 13,3036 | ||||
16 | 18 | David Malukas | D | Dale Coyne Racing with HMD | + 13,6283 | |||
17 | 14 | Kyle Kirkwood | D | AJ Foyt Racing | + 14,5864 | |||
18 | 33 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | + 15,5602 | ||||
19 | 29 | Devlin DeFrancesco | D | Andretti Steinbrenner Autosport | + 15,8218 | |||
20 | 30 | Christian Lundgaard | D | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 16,3308 | |||
21 | 9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | + 18,1238 | ||||
22 | 98 | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport w/ Marco & Curb | + 25,2002 | ||||
23 | 24 | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | + 1 okr. | ||||
24 | 45 | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 1 okr. | ||||
25 | 51 | Takuma Sato | Dale Coyne Racing with RWR | + 1 okr. | ||||
26 | 4 | Dalton Kellett | AJ Foyt Racing | + 2 okr. | ||||
27 | 25 | Stefan Wilson | DragonSpeed / Cusick Motorsports | + 2 okr. | ||||
28 | 48 | Jimmie Johnson | D | Chip Ganassi Racing | + 7 okr. | |||
29 | 3 | Scott McLaughlin | Team Penske | + 50 okr. | ||||
30 | 26 | Colton Herta | Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian | + 71 okr. | ||||
31 | 28 | Romain Grosjean | D | Andretti Autosport | + 95 okr. | |||
32 | 77 | Callum Ilott | D | Juncos Hollinger Racing | + 132 okr. | |||
33 | 21 | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | + 162 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.