McLaughlin wygrywa niesamowite kwalifikacje do Indy 500. Penske blokuje pierwszy rząd

Scott McLaughlin pogodził wszystkich podczas niedzielnych sesji kwalifikacyjnych do Indy 500. Jego wyższość musieli uznać wszyscy inni kierowcy, w tym jego koledzy z zespołu – Josef Newgarden i Will Power – którzy uzupełnili pierwszy rząd. Z dalszym udziałem w wyścigu po wypadku w kwalifikacjach ostatniej szansy pożegnał się Nolan Siegel.

W niedzielę do rywalizacji zgodnie z harmonogramem przystąpiła najszybsza dwunastka i najwolniejsza czwórka z wczorajszej sesji kwalifikacyjnej. Najlepszą średnią prędkość w sobotę wykręcił Will Power, za którym uplasowali się jego koledzy z zespołu – Scott McLaughlin i Josef Newgarden. Najwolniejsi byli Katherine Legge, Marcus Ericsson, Graham Rahal i Nolan Siegel i to oni w kwalifikacjach ostatniej szansy rywalizowali o dalszy byt w wyścigu.

Zanim poznaliśmy tego pechowca, który będzie musiał pożegnać się z dalszą rywalizacją, na tor wyjechała najszybsza dwunastka. Zgodnie z kolejnością przejazdy rozpoczął Ryan Hunter-Reay, jednak jego czas nie dawał mu szans na awans do «Fast Six». Rinus VeeKay i Pato O’Ward bez problemu wyprzedzili «Kapitana Amerykę», ale ich czasy nie gwarantowały im awansu do dalszej części kwalifikacji.

Santino Ferrucci drugi rok z rzędu awansował do Top 12 i drugi rok z rzędu nie zamierzał na tym zaprzestać. Średnia 232,723 mil na godzinę dawała mu po jego przejeździe prowadzenie i duże szanse na awans. Jadący po nim Felix Rosenqvist nie zdołał przebić ani go, ani VeeKaya i O’Warda, co oznaczało bardzo niewielkie szanse na jazdę w «Fast Six».

Pierwszym kierowcą, który zapewnił sobie awans nie był jednak Ferrucci, a Kyle Larson ,wykonujący swój przejazd po Szwedzie. Amerykanin, próbujący w jeden dzień przejechać Indy 500 i Coca-Cola 600 wykręcił średnią prędkość 232,788 mph i o niewiele wyprzedził swojego rodaka. Ferrucci nie musiał na kwalifikację długo czekać, gdyż Kyle Kirkwood zepsuł swój przejazd i wpuścił do«Fast Six» Santino.

W alei serwisowej została jedynie czwórka, która w sobotę odjechała rywalom. Jako pierwszy wyjechał Alex Rossi, który tak jak wczoraj pokazał muskuły i wykręcił średnią powyżej 233 mph. Było to jednak ponownie za mało na kierowców Penske. Josef Newgarden przebił Rossiego o 0,215 mph, a Scott McLaughlin dołożył kolejne 0,206 mph. Średniej 233,492 mph Nowozelandczyka nie był w stanie pobić nawet Will Power, który okazał się słabszy o dziewięć tysięcznych mili na godzinę.

Do «Fast Six» awansowali: Scott McLaughlin, Will Power, Josef Newgarden, Alex Rossi, Kyle Larson i Santino Ferrucci. Kierowcy z miejsc 7-12 zakończyli udział w kwalifikacjach i ustalili swoje pozycję na niedzielny wyścig. Wartym odnotowania jest fakt, iż pierwsze osiem pozycji startowych zajmą bolidy z silnikami Chevroleta.

Tym samym do wyjazdu na tor mogli przygotowywać się kierowcy uczestniczący w kwalifikacjach ostatniej szansy. W porównaniu do Top 12 sesja trwała godzinę, a kierowcy oprócz gwarantowanych przejazdów mogli ustawić się później w dwóch kolejkach, podobnie jak w sobotę i wykonać następną próbę.

Przejazdy rozpoczął najwolniejszy wczoraj Nolan Siegel. Młody Amerykanin wykręcił średnią 229,566, co było znacznie lepszym wynikiem niż sobotni, ale cały czas mógł być niewystarczający do kwalifikacji.

Jako drugi na torze pojawił się Marcus Ericsson. Wydawało się, że największym problemem podczas przejazdu Szweda będzie grafika, pokazująca inny wynik niż live-timing, jednak Ericsson zaskoczył wszystkich i po trzecim okrążeniu, mimo informacji ze strony spottera, odpuścił swój przejazd. Zespół potwierdził później, że nie było tutaj problemów z bolidem, a całe zamieszanie wynikało z błędu Szweda.

Następnie swój przejazd wykonała Katherine Legge. Amerykanka, mimo błędu na ostatnim okrążeniu, zdołała wykręcić 230,092 mph. Ostatnim kierowcą, który wykonywał przejazd gwarantowany był Graham Rahal. Doświadczony Amerykanin z prędkością 229,974 mph wpasował się pomiędzy Legge a Siegela.

Po przejeździe Rahala rozpoczęły się strategiczne szachy, polegające na znalezieniu najlepszego momentu na wyjazd. Jako pierwszy wyjechał Ericsson, którego przejazd nie polegał jednak na próbie zakwalifikowania się do wyścigu, a na dalszym schładzaniu silnika.

Kolejną próbę Szwed podjął na siedem minut przed końcem. Nie była ona tak dobra jak pierwsze trzy okrążenia z pierwszego przejazdu, ale wystarczyła na pokonanie Siegela i Rahala.

Zaraz po tym jak Ericsson pojawił się w boksie na tor wyjechał Siegel. Na zegarze pozostały trzy minuty, co oznaczało, że braknie czasu na ewentualny przejazd Rahala. Młody Amerykanin miał w swoich rękach los swój i swojego doświadczonego rodaka.

Na szczęście dla Rahala nie powtórzyła się historia sprzed roku, kiedy również w ostatnim momencie z wyścigu wyrzucił go Jack Harvey. Siegel na początku drugiego okrążenia utracił panowanie nad bolidem i rozbił maszynę, kończąc kwalifikacje ostatniej szansy. Nawet gdyby mógł kontynuować przejazd miałby problemy z przeskoczeniem Rahala, gdyż pierwsze okrążenie było od niego o wiele wolniejsze.

«Fast Six» prędkością 232,692 mph rozpoczął Santino Ferrucci. Następnie na torze pojawił się Kyle Larson, który średnią 232,846 mph przebił swojego rodaka. Dalej było już tylko szybciej. Alex Rossi swój przejazd zaczął od okrążenia powyżej 234 mph. Kolejne kółka były jednak trochę wolniejsze, ale i tak pozwoliły na osiągnięcie średniej 233,090 mil na godzinę.

Na placu boju pozostali tylko kierowcy Penske, z których każdy był w stanie wygrać te kwalifikacje. Newgarden podobnie jak Rossi rozpoczął od okrążenia powyżej 234 mph. Inaczej niż u kierowcy McLarena wyglądały następne okrążenia. Nie było aż tak dużych spadków, co pozwoliło na osiągnięcie średniej 233,808 mil na godzinę, czym ustawił poprzeczkę bardzo wysoko dla kolegów z zespołu.

Pierwsze okrążenie Powera było niewiele gorsze od Newgardena. Świetne dwa ostatnie okrążenia pozwoliły jednak Australijczykowi rzutem na taśmę wyprzedzić swojego kolegę z zespołu z prędkością 233,917 mph. 

Ostatnim kierowcą na placu boju był McLaughlin. Nowozelandczyk przejechał kapitalne pierwsze okrążenie ze średnią 234,526 mph. Drugie okrążenie było nie mniej świetne, gdyż średnia wyniosła 234,371. «Żółta łódź podwodna», jak nazywany jest bolid McLaughlina, prowadziła się jak po sznurku i ostatecznie średnia wyniosła 234,220 mil na godzinę, co jest nowym najlepszym rezultatem w historii, bijąc zeszłoroczny wynik Alexa Palou o 0,003 mph. Skład pierwszego rzędu uzupełnią Will Power i Josef Newgarden. Po raz ostatni jeden zespół zablokował pierwszy rząd w 1988 roku i również był to Team Penske.

Niesamowite były to kwalifikacje, a to zapowiada nam jeszcze lepszy wyścig, który zaplanowany jest na niedzielę 26 maja na godzinę 17:00. Zanim on czekają nas jeszcze dwa treningi i konkurs pit-stopów. Jednego możemy być jednak pewni - będzie to niesamowite widowisko.

PNrKierowcaZespół Q1Top 12LCQFast 6
13
Scott McLaughlin
Team Penske2:34,28632:34,18092:33,7017
212
Will Power
Team Penske2:34,00532:34,18652:33,9007
32
Josef Newgarden
Team Penske2:34,31242:34,31682:33,9726
47
Alexander Rossi
Arrow McLaren2:34,46092:34,45922:34,4469
517
Kyle Larson
DArrow McLaren2:34,79652:34,64692:34,6083
614
Santino Ferrucci
AJ Foyt Racing2:34,84152:34,69062:34,7110
721
Rinus VeeKay
Ed Carpenter Racing2:34,89302:34,7657
85
Patricio O'Ward
Arrow McLaren2:34,88262:34,7829
960
Felix Rosenqvist
Meyer Shank Racing2:34,80742:34,9686
1075
Takuma Sato
Rahal Letterman Lanigan Racing2:34,85662:35,0578
1127
Kyle Kirkwood
Andretti Global2:34,66342:35,8490
1223
Ryan Hunter-Reay
Dreyer & Reinbold Racing2:34,91532:36,1367
1326
Colton Herta
Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian2:34,9616
1410
Álex Palou
Chip Ganassi Racing2:34,9682
156
Callum Ilott
Arrow McLaren2:35,0184
1611
Marcus Armstrong
DChip Ganassi Racing2:35,0504
1720
Ed Carpenter
Ed Carpenter Racing2:35,1608
184
Kyffin Simpson
DChip Ganassi Racing2:35,2069
1998
Marco Andretti
Andretti Herta w/ Marco & Curb-Agajanian2:35,2458
206
Hélio Castroneves
Meyer Shank Racing2:35,2587
219
Scott Dixon
Chip Ganassi Racing2:35,2723
2278
Agustín Canapino
Juncos Hollinger Racing2:35,2750
2341
Sting Ray Robb
AJ Foyt Racing2:35,2888
2433
Christian Rasmussen
DEd Carpenter Racing2:35,3852
2566
Tom Blomqvist
DMeyer Shank Racing2:35,4554
2677
Romain Grosjean
Juncos Hollinger Racing2:35,4982
278
Linus Lundqvist
DChip Ganassi Racing2:35,5034
2845
Christian Lundgaard
Rahal Letterman Lanigan Racing2:35,5308
2924
Conor Daly
Dreyer & Reinbold Racing2:35,6803
3030
Pietro Fittipaldi
Rahal Letterman Lanigan Racing2:35,7768
3151
Katherine Legge
Dale Coyne Racing with RWR2:35,95872:36,4590
3228
Marcus Ericsson
Andretti Global2:36,00312:36,5037
3315
Graham Rahal
Rahal Letterman Lanigan Racing2:36,05692:36,5389
3418
Nolan Siegel
DDale Coyne Racing2:37,70382:36,8174

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze