Scott McLaughlin pogodził wszystkich podczas niedzielnych sesji kwalifikacyjnych do Indy 500. Jego wyższość musieli uznać wszyscy inni kierowcy, w tym jego koledzy z zespołu – Josef Newgarden i Will Power – którzy uzupełnili pierwszy rząd. Z dalszym udziałem w wyścigu po wypadku w kwalifikacjach ostatniej szansy pożegnał się Nolan Siegel.
W niedzielę do rywalizacji zgodnie z harmonogramem przystąpiła najszybsza dwunastka i najwolniejsza czwórka z wczorajszej sesji kwalifikacyjnej. Najlepszą średnią prędkość w sobotę wykręcił Will Power, za którym uplasowali się jego koledzy z zespołu – Scott McLaughlin i Josef Newgarden. Najwolniejsi byli Katherine Legge, Marcus Ericsson, Graham Rahal i Nolan Siegel i to oni w kwalifikacjach ostatniej szansy rywalizowali o dalszy byt w wyścigu.
Zanim poznaliśmy tego pechowca, który będzie musiał pożegnać się z dalszą rywalizacją, na tor wyjechała najszybsza dwunastka. Zgodnie z kolejnością przejazdy rozpoczął Ryan Hunter-Reay, jednak jego czas nie dawał mu szans na awans do «Fast Six». Rinus VeeKay i Pato O’Ward bez problemu wyprzedzili «Kapitana Amerykę», ale ich czasy nie gwarantowały im awansu do dalszej części kwalifikacji.
Santino Ferrucci drugi rok z rzędu awansował do Top 12 i drugi rok z rzędu nie zamierzał na tym zaprzestać. Średnia 232,723 mil na godzinę dawała mu po jego przejeździe prowadzenie i duże szanse na awans. Jadący po nim Felix Rosenqvist nie zdołał przebić ani go, ani VeeKaya i O’Warda, co oznaczało bardzo niewielkie szanse na jazdę w «Fast Six».
Pierwszym kierowcą, który zapewnił sobie awans nie był jednak Ferrucci, a Kyle Larson ,wykonujący swój przejazd po Szwedzie. Amerykanin, próbujący w jeden dzień przejechać Indy 500 i Coca-Cola 600 wykręcił średnią prędkość 232,788 mph i o niewiele wyprzedził swojego rodaka. Ferrucci nie musiał na kwalifikację długo czekać, gdyż Kyle Kirkwood zepsuł swój przejazd i wpuścił do«Fast Six» Santino.
W alei serwisowej została jedynie czwórka, która w sobotę odjechała rywalom. Jako pierwszy wyjechał Alex Rossi, który tak jak wczoraj pokazał muskuły i wykręcił średnią powyżej 233 mph. Było to jednak ponownie za mało na kierowców Penske. Josef Newgarden przebił Rossiego o 0,215 mph, a Scott McLaughlin dołożył kolejne 0,206 mph. Średniej 233,492 mph Nowozelandczyka nie był w stanie pobić nawet Will Power, który okazał się słabszy o dziewięć tysięcznych mili na godzinę.
Do «Fast Six» awansowali: Scott McLaughlin, Will Power, Josef Newgarden, Alex Rossi, Kyle Larson i Santino Ferrucci. Kierowcy z miejsc 7-12 zakończyli udział w kwalifikacjach i ustalili swoje pozycję na niedzielny wyścig. Wartym odnotowania jest fakt, iż pierwsze osiem pozycji startowych zajmą bolidy z silnikami Chevroleta.
Tym samym do wyjazdu na tor mogli przygotowywać się kierowcy uczestniczący w kwalifikacjach ostatniej szansy. W porównaniu do Top 12 sesja trwała godzinę, a kierowcy oprócz gwarantowanych przejazdów mogli ustawić się później w dwóch kolejkach, podobnie jak w sobotę i wykonać następną próbę.
Przejazdy rozpoczął najwolniejszy wczoraj Nolan Siegel. Młody Amerykanin wykręcił średnią 229,566, co było znacznie lepszym wynikiem niż sobotni, ale cały czas mógł być niewystarczający do kwalifikacji.
Jako drugi na torze pojawił się Marcus Ericsson. Wydawało się, że największym problemem podczas przejazdu Szweda będzie grafika, pokazująca inny wynik niż live-timing, jednak Ericsson zaskoczył wszystkich i po trzecim okrążeniu, mimo informacji ze strony spottera, odpuścił swój przejazd. Zespół potwierdził później, że nie było tutaj problemów z bolidem, a całe zamieszanie wynikało z błędu Szweda.
Następnie swój przejazd wykonała Katherine Legge. Amerykanka, mimo błędu na ostatnim okrążeniu, zdołała wykręcić 230,092 mph. Ostatnim kierowcą, który wykonywał przejazd gwarantowany był Graham Rahal. Doświadczony Amerykanin z prędkością 229,974 mph wpasował się pomiędzy Legge a Siegela.
Po przejeździe Rahala rozpoczęły się strategiczne szachy, polegające na znalezieniu najlepszego momentu na wyjazd. Jako pierwszy wyjechał Ericsson, którego przejazd nie polegał jednak na próbie zakwalifikowania się do wyścigu, a na dalszym schładzaniu silnika.
Kolejną próbę Szwed podjął na siedem minut przed końcem. Nie była ona tak dobra jak pierwsze trzy okrążenia z pierwszego przejazdu, ale wystarczyła na pokonanie Siegela i Rahala.
Zaraz po tym jak Ericsson pojawił się w boksie na tor wyjechał Siegel. Na zegarze pozostały trzy minuty, co oznaczało, że braknie czasu na ewentualny przejazd Rahala. Młody Amerykanin miał w swoich rękach los swój i swojego doświadczonego rodaka.
Na szczęście dla Rahala nie powtórzyła się historia sprzed roku, kiedy również w ostatnim momencie z wyścigu wyrzucił go Jack Harvey. Siegel na początku drugiego okrążenia utracił panowanie nad bolidem i rozbił maszynę, kończąc kwalifikacje ostatniej szansy. Nawet gdyby mógł kontynuować przejazd miałby problemy z przeskoczeniem Rahala, gdyż pierwsze okrążenie było od niego o wiele wolniejsze.
«Fast Six» prędkością 232,692 mph rozpoczął Santino Ferrucci. Następnie na torze pojawił się Kyle Larson, który średnią 232,846 mph przebił swojego rodaka. Dalej było już tylko szybciej. Alex Rossi swój przejazd zaczął od okrążenia powyżej 234 mph. Kolejne kółka były jednak trochę wolniejsze, ale i tak pozwoliły na osiągnięcie średniej 233,090 mil na godzinę.
Na placu boju pozostali tylko kierowcy Penske, z których każdy był w stanie wygrać te kwalifikacje. Newgarden podobnie jak Rossi rozpoczął od okrążenia powyżej 234 mph. Inaczej niż u kierowcy McLarena wyglądały następne okrążenia. Nie było aż tak dużych spadków, co pozwoliło na osiągnięcie średniej 233,808 mil na godzinę, czym ustawił poprzeczkę bardzo wysoko dla kolegów z zespołu.
Pierwsze okrążenie Powera było niewiele gorsze od Newgardena. Świetne dwa ostatnie okrążenia pozwoliły jednak Australijczykowi rzutem na taśmę wyprzedzić swojego kolegę z zespołu z prędkością 233,917 mph.
Ostatnim kierowcą na placu boju był McLaughlin. Nowozelandczyk przejechał kapitalne pierwsze okrążenie ze średnią 234,526 mph. Drugie okrążenie było nie mniej świetne, gdyż średnia wyniosła 234,371. «Żółta łódź podwodna», jak nazywany jest bolid McLaughlina, prowadziła się jak po sznurku i ostatecznie średnia wyniosła 234,220 mil na godzinę, co jest nowym najlepszym rezultatem w historii, bijąc zeszłoroczny wynik Alexa Palou o 0,003 mph. Skład pierwszego rzędu uzupełnią Will Power i Josef Newgarden. Po raz ostatni jeden zespół zablokował pierwszy rząd w 1988 roku i również był to Team Penske.
Niesamowite były to kwalifikacje, a to zapowiada nam jeszcze lepszy wyścig, który zaplanowany jest na niedzielę 26 maja na godzinę 17:00. Zanim on czekają nas jeszcze dwa treningi i konkurs pit-stopów. Jednego możemy być jednak pewni - będzie to niesamowite widowisko.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Top 12 | LCQ | Fast 6 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 3 | Scott McLaughlin | Team Penske | 2:34,2863 | 2:34,1809 | 2:33,7017 | |||||
2 | 12 | Will Power | Team Penske | 2:34,0053 | 2:34,1865 | 2:33,9007 | |||||
3 | 2 | Josef Newgarden | Team Penske | 2:34,3124 | 2:34,3168 | 2:33,9726 | |||||
4 | 7 | Alexander Rossi | Arrow McLaren | 2:34,4609 | 2:34,4592 | 2:34,4469 | |||||
5 | 17 | Kyle Larson | D | Arrow McLaren | 2:34,7965 | 2:34,6469 | 2:34,6083 | ||||
6 | 14 | Santino Ferrucci | AJ Foyt Racing | 2:34,8415 | 2:34,6906 | 2:34,7110 | |||||
7 | 21 | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | 2:34,8930 | 2:34,7657 | ||||||
8 | 5 | Patricio O'Ward | Arrow McLaren | 2:34,8826 | 2:34,7829 | ||||||
9 | 60 | Felix Rosenqvist | Meyer Shank Racing | 2:34,8074 | 2:34,9686 | ||||||
10 | 75 | Takuma Sato | Rahal Letterman Lanigan Racing | 2:34,8566 | 2:35,0578 | ||||||
11 | 27 | Kyle Kirkwood | Andretti Global | 2:34,6634 | 2:35,8490 | ||||||
12 | 23 | Ryan Hunter-Reay | Dreyer & Reinbold Racing | 2:34,9153 | 2:36,1367 | ||||||
13 | 26 | Colton Herta | Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian | 2:34,9616 | |||||||
14 | 10 | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | 2:34,9682 | |||||||
15 | 6 | Callum Ilott | Arrow McLaren | 2:35,0184 | |||||||
16 | 11 | Marcus Armstrong | D | Chip Ganassi Racing | 2:35,0504 | ||||||
17 | 20 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | 2:35,1608 | |||||||
18 | 4 | Kyffin Simpson | D | Chip Ganassi Racing | 2:35,2069 | ||||||
19 | 98 | Marco Andretti | Andretti Herta w/ Marco & Curb-Agajanian | 2:35,2458 | |||||||
20 | 6 | Hélio Castroneves | Meyer Shank Racing | 2:35,2587 | |||||||
21 | 9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | 2:35,2723 | |||||||
22 | 78 | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | 2:35,2750 | |||||||
23 | 41 | Sting Ray Robb | AJ Foyt Racing | 2:35,2888 | |||||||
24 | 33 | Christian Rasmussen | D | Ed Carpenter Racing | 2:35,3852 | ||||||
25 | 66 | Tom Blomqvist | D | Meyer Shank Racing | 2:35,4554 | ||||||
26 | 77 | Romain Grosjean | Juncos Hollinger Racing | 2:35,4982 | |||||||
27 | 8 | Linus Lundqvist | D | Chip Ganassi Racing | 2:35,5034 | ||||||
28 | 45 | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan Racing | 2:35,5308 | |||||||
29 | 24 | Conor Daly | Dreyer & Reinbold Racing | 2:35,6803 | |||||||
30 | 30 | Pietro Fittipaldi | Rahal Letterman Lanigan Racing | 2:35,7768 | |||||||
31 | 51 | Katherine Legge | Dale Coyne Racing with RWR | 2:35,9587 | 2:36,4590 | ||||||
32 | 28 | Marcus Ericsson | Andretti Global | 2:36,0031 | 2:36,5037 | ||||||
33 | 15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | 2:36,0569 | 2:36,5389 | ||||||
34 | 18 | Nolan Siegel | D | Dale Coyne Racing | 2:37,7038 | 2:36,8174 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.