Circuit Of The Americas
Długość: 5,513 km
Zakręty: 20
Nieoficjalny rekord toru: 1:32,029 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2019)
Najszybsze okrążenie w wyścigu: 1:36,169 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)
Circuit of the Americas (COTA) to pierwszy od czasów Watkins Glen obiekt w USA, który naprawdę przyjął się w F1. Wyścig w Austin jest bardziej lubiany przez kierowców niż jakakolwiek wcześniejsza wersja Grand Prix USA. To pierwszy amerykański tor zaprojektowany specjalnie, by spełniać standardy współczesnej Formuły 1.
Organizatorzy już od pierwszego weekendu na torze COTA, kiedy kierowcy na podium założyli kowbojskie kapelusze, starali się by Grand Prix USA było wyjątkowym wydarzeniem w kalendarzu. Kibice tworzą świetną atmosferę, a obok zmagań kierowców, jest też wiele innych atrakcji, jak towarzyszący wyścigowi koncert. Kiedyś tor odwiedzało dużo meksykańskich kibiców. Po pojawieniu się Grand Prix Meksyku w kalendarzu, Grand Prix USA nadal bije rekordy frekwencyjne, a organizatorzy robią wszystko, by zapewnić fanom jak najwięcej atrakcji.
Ze wszystkich torów zaprojektowanych przez Hermana Tilke, ten chyba najtrudniej oskarżyć o brak charakteru. Niektóre fragmenty toru są niemal lustrzanym odbiciem kombinacji zakrętów z obiektów w Europie. Od zakrętu trzeciego rozpoczyna się seria szybkich łuków zainspirowana fragmentem toru Silverstone. Jest też kombinacja zakrętów przypominająca sekcję stadionową z toru Hockenheim oraz zakręt z kilkoma wierzchołkami, przypominający słynny zakręt 8 z toru Istanbul Park.
Tor w Austin jest jednym z niewielu lewoskrętnych obiektów w kalendarzu. Jest wszechstronnym testem dla samochodów, ale najważniejsza jest trakcja i przyczepność. Jest dość pofałdowany, co zwiększa jego atrakcyjność. W ostatnich latach stan nawierzchni mocno się pogorszył i pojawiły się wyboje.
Najbardziej charakterystycznym fragmentem toru jest niezwykle stromy podjazd do pierwszego zakrętu. Wierzchołka zakrętu nie widać, więc bardzo trudno jest znaleźć idealny moment hamowania. Możliwych jest wiele linii przejazdu przez zakręt.
Innym dobrym miejscem do wyprzedzania jest bardzo długa prosta między dwoma wolnymi nawrotami 11 i 12. Tam właśnie znajduje się dłuższa z dwóch stref DRS.
Szerokie zakręty, które można przejechać różnymi liniami, to charakterystyczna cecha COTA. Sprzyja to wszystko wyprzedzaniu, ale też kolizjom.
Zdradliwy przedostatni zakręt często sprawia kierowcom problemy. Łatwo tu o wyjazd na asfaltowe pobocze i karę za przekroczenie limitów toru.
Jedynym minusem toru w porównaniu do tradycyjnych obiektów są szerokie asfaltowe pobocza. Sprawia to, że kara za błąd jest niewielka, a dodatkowo występują kontrowersje związane z track limits. W sezonie 2019, po raz pierwszy goszcząca w Austin, seria IndyCar, ominęła ten problem, pozwalając kierowcom wyjeżdżać na asfaltowe pobocza bez żadnych konsekwencji.
Trochę historii:
COTA jest szóstym obiektem w historii F1, na którym odbywa się Grand Prix Stanów Zjednoczonych. Najsłynniejszym z jego poprzedników był tor Watkins Glen, gdzie Formuła 1 ścigała się przez dwie dekady w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Ośmiokrotnie był to finał sezonu.
Niekwestionowanym królem Austin jest Lewis Hamilton, który zwyciężał tu pięć razy, w tym cztery razy z rzędu. Od pojawienia się toru w kalendarzu nie wygrał tu tylko trzy razy.
Szczególnie pamiętne było jego zwycięstwo w sezonie 2015, kiedy to właśnie w Austin wywalczył swój trzeci tytuł mistrzowski, pokonując Nico Rosberga po pasjonującym wyścigu w zmiennych warunkach pogodowych. Również w sezonie 2019 zapewnił tu sobie tytuł mistrzowski, finiszując jednak na drugim miejscu za Valtterim Bottasem.
Sebastian Vettel zwyciężył tu raz w sezonie 2013, a rok wcześniej, w inauguracyjnym wyścigu na COTA, stoczył z Hamiltonem pasjonującą walkę o zwycięstwo.
W sezonie 2018 Kimi Raikkonen wywalczył zwycięstwo po rekordowo długiej (113 wyścigów) przerwie od swojego poprzedniego tryumfu.
Ostatnie trzy wyścigi w Austin wygrał Max Verstappen, ale żadne z tych zwycięstw nie przyszło mu łatwo. Za każdym razem musiał pokonać Hamiltona, który w Austin rzucał mu wyzwanie nawet w słabszych dla Mercedesa latach.
Onboardy:
Jenson Button 2016:
Lewis Hamilton 2017:
Valtteri Bottas 2019:
Esteban Ocon 2021:
Sebastian Vettel 2022:
Redakcja
Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Dariusz Szymczak
Jędrzej Bocian
Mikołaj Suchocki
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Julia Trusewicz
Bartosz Przyborowski
Kamil Niewiński
Mateusz Mrówczyński
Kamil Stukus
Mateusz Smorawski
Julia Pszowska
Paweł Rychlik
Jan Olczak