Lusail International Circuit
Długość toru: 5,419 km
Liczba zakrętów: 14
Nieoficjalny rekord toru: 1:23,778 (Max Verstappen, Red Bull, 2023)
Rekord okrążenia w wyścigu: 1:24,319 (Max Verstappen, Red Bull, 2023)
Obiekt w Lusail przez lata był znany głównie z wyścigów Moto GP. Jest płaski, gładki, kręty i pełen szybkich zakrętów. Dodatkowym utrudnieniem jest hulający po torze wiatr. Sekcja od zakrętu dwunastego do piętnastego jest naprawdę spektakularna i bardzo lubiana przez kierowców.
Wyprzedzanie nie jest tu proste, za to występowały tu problemy z przestrzeganiem limitów toru, z powodu wyasfaltowanych poboczy na wyjściach z szybkich zakrętów. By temu zaradzić stosowano dość agresywne krawężniki, które jednak powodowały uszkodzenia opon. W sezonie 2023 położono nowy asfalt na całym torze i mocno rozbudowano infrastrukturę wokół niego. Sama trasa nie zmieniła się znacząco, ale oficjalna długość toru nieco wzrosła.
Trochę historii:
Historia toru Lusail w F1 jak na razie jest bardzo krótka. W jedynym jak dotąd Grand Prix Kataru w sezonie 2021 tryumfował Lewis Hamilton, po tym jak Max Verstappen otrzymał karę na starcie za zignorowanie żółtej flagi podczas kwalifikacji. Wyścig jest pamiętany jednak głównie przez pierwszy po kilku latach finisz na podium w wykonaniu Fernando Alonso.
Wyścig powrócił w sezonie 2023. Z powodu możliwości uszkodzenia opon na krawężnikach Pirelli narzuciło limity, jeśli chodzi o ilość okrążeń przejeżdżanych na jednym zestawie ogumienia. Spowodowało to, że oszczędzanie opon przestało mieć sens i zawodnicy mogli cisnąć przez cały wyścig. Okazało się to bardzo wyczerpujące z powodu ekstremalnie upalnych warunków. Logan Sargeant musiał wycofać się z wyścigu, a na skrajne wyczerpanie narzekało kilku innych kierowców. Wyścig zapamiętano też z powodu zderzenia dwóch Mercedesów na pierwszym zakręcie, za które winę wziął na siebie Lewis Hamilton. Max Verstappen wygrał w niedzielę, ale podczas sobotniego sprintu niespodziewanie musiał uznać wyższość Oskara Piastriego w McLarenie.
Onboardy:
Lewis Hamilton 2021:
Max Verstappen 2023:
Redakcja
Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Dariusz Szymczak
Jędrzej Bocian
Mikołaj Suchocki
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Julia Trusewicz
Bartosz Przyborowski
Kamil Niewiński
Mateusz Mrówczyński
Kamil Stukus
Mateusz Smorawski
Julia Pszowska
Paweł Rychlik
Jan Olczak